Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Zobacz politykę prywatności
Tutaj znajdziesz korzyści i ułatwienia
PLUSY PO SZEŚĆDZIESIĄTCE
AAA

Reklama / Ogłoszenie
Pływanie w każdym wieku
Redakcja, 2018-11-18
Pan Zbigniew zaczął regularnie trenować pływanie w wieku … 70 lat. Dzisiaj po blisko 15 latach jest posiadaczem 102 zdobytych na mistrzostwach Polski medali w kategorii Masters.  Ale przede wszystkim pływa dla zachowania zdrowia i sprawności. Warto naśladować takie podejście, oczywiście według własnych możliwości.




O pewnym już niemłodym pływaku


Zbigniew Ludwiczak (lat 84) jest poznaniakiem z urodzenia, choć  większość swojego życia spędził w Szczecinku. Z zawodu nauczyciel, a w życiu mąż (wdowiec) i ojciec, społecznik, pasjonat sportu i harcerstwa. We wczesnej młodości lat 40-tych pływał latem, korzystając z bliskości okolicznych jezior. Potem organizował kursy dla ratowników wodnych. Ale dopiero po upływie pół wieku i oddaniu do użytku krytego basenu w tym mieście, jako 70-latek rozpoczął regularne pływanie, tak bardziej dla zdrowia i przyjemności. Szło mu całkiem nieźle, więc w 2005 roku wziął udział w otwartych mistrzostwach Wielkopolski, a w kolejnym roku przywiózł już z Poznania 4 złote i 2 srebrne medale Mistrzostw Polski w kategorii Masters.
Dla wyjaśnienia – zawody typu Masters przeznaczone są dla osób, nie pływających już zawodniczo i startuje się tam w odpowiednich kategoriach wiekowych, do których przechodzi się co 5 lat, np. 60+, 65+, 70+, itd. A potem już się posypało – kolejne medale i rekordy Polski na poszczególnych dystansach. Oczywiście w danych kategoriach wiekowych. Bilans na dzisiaj to 6 rekordów Polski, 238 medali na różnych zawodach pływackich, w tym 102 (większość złotych) zdobytych podczas 15-stu mistrzostwach Polski. Ostatnie medale zdobywał w kategorii 80+, gdzie – prawdę powiedziawszy – zawodników nie ma już za wielu, ale ci co nadal startują to wciąż pełni zapału ludzie.

Pan Zbigniew odgraża się, że już kończy karierę i pływa już tylko dla zdrowia i podtrzymania kondycji ale ci, którzy go znają, nie do końca w to wierzą. Nadal regularnie 3 razy w tygodniu przepływa swoje treningowe dystanse. Ma nieco kłopotów z dłuższym chodzeniem, zdarzy się jakiś zawrót głowy, ze wzrokiem już nie tak jak kiedyś, ale w wodzie nadal czuje się świetnie. Jego bliscy twierdzą, że to pływanie trzyma go przy życiu, a z pewnością przy względnej sprawności. A pan Zbigniew temu nie zaprzecza.

Pływać każdy może, trochę lepiej lub gorzej. Ale nie o to chodzi jak co komu wychodzi

Czy każdy ma pływać ? Nie, ale w Szczecinku po wielu latach udało się zachęcić i inne starsze osoby do tego, a niektóre z nich zaczęły nawet startować w zawodach i zdobywać medale. Nie każdy ma szansę, umiejętności, zdrowie i chęć by pływać na zawodach, ale  wiele takich osób … nauczyło się pływać od zera w wieku 60 czy 70 lat. A pod okiem pana Zbigniewa regularnie pływają już dwie grupy w ramach zajęć lokalnego Uniwersytetu III Wieku.

A więc o co tym ludziom chodzi ? Czy warto ich naśladować ? Po co się męczyć, zamiast odpoczywać sobie w domu na kanapie przed telewizorem ?  Przecież już nie to zdrowie albo że to kosztuje, czy też że nie ma czasu ... . Jest tyle wymówek, że to nie dla nas. A chodzi o AKTYWNOŚĆ RUCHOWĄ ! Pan Zbigniew w wydanych przez siebie publikacjach, w tym w „Aktywne życie po siedemdziesiątce”, zachęca do każdej formy aktywności, społecznej czy w szczególności ruchowej. A o pływaniu pisze m.in. tak : „Pływanie i ćwiczenia w wodzie są jedną z najzdrowszych form aktywności ruchowych.

Co daje pływanie i ruch ?

Dobrze i systematycznie stosowane ćwiczenia stanowią doskonały rodzaj kinezyterapii. Ciało ułożone w wodzie odciąża kręgosłup i poszczególne stawy. Pływanie rozluźnia mięśnie ale i wzmacnia też poszczególne grupy mięśniowe oraz bardzo korzystnie wpływa na usprawnianie układu krążenia i oddychania. Do tego przyspieszona przemiana materii podczas intensywniejszego pływania, pomaga w walce z otyłością”.
A w innym fragmencie poświęconym znaczeniu oddechu dla funkcjonowania naszego organizmu, wskazuje potrzebę dbania o to, by nasz oddech był regularny i dogłębny. I pisze tak: „Doskonale przyczynia się do tego pływanie. W poszczególnych stylach pływania, regularne i dobrze wykonywane oddechy są rytmiczne. Oddech powinien być pełny, nie powierzchowny. W pływaniu np. kraulem wdech jest krótszy (nad wodą), a wydech dwa razy dłuższy (pod wodą). Oddychanie jest podstawą naszego życia, a dobrze wykonywane, przynosi sukcesy w pływaniu i … pozytywnym myśleniu. A przecież człowiek – szczególnie w starszym wieku – winien starać się myśleć pozytywnie”.

Wnioski redakcyjne:
1/warto się ruszać (a może pływać?), by zachować sprawność i zdrowie jak najdłużej
,
2/ warto patrzeć na innych, podglądać ich sposoby na utrzymywanie zdrowia i sprawności oraz iść ich śladem
,
3/ może to nas zmobilizuje do takiej czy innej aktywności, zamiast szukania usprawiedliwień, że to nie dla mnie.

W każdym razie warto to przemyśleć, a najlepiej zastosować.

Czy nasz portal 60plus.pl może Ci w tym jakoś pomóc ? Możesz spróbować znaleźć w wyszukiwarce naszego portalu jakieś ulgowe lub specjalne oferty związane z pływaniem lub innymi aktywnościami rekreacyjno-ruchowymi. Zachęcamy ! I życzymy zdrowia !

Redakcja portalu 60plus.pl


ŻYJ AKTYWNIE
O nas
Kontakt
Zgłoś ofertę
Regulamin portalu
Regulamin ofert i informacji
Regulamin reklam
Pytania i odpowiedzi
Komunikaty
60plus - demografia i rynek
© Copyright 60plus.pl