Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Zobacz politykę prywatności
Tutaj znajdziesz korzyści i ułatwienia
PLUSY PO SZEŚĆDZIESIĄTCE
AAA

Reklama / Ogłoszenie
Siłownia czy fitness w tym wieku? A może jednak? Choćby we własnym domu
Red, JK, 2018-05-30
Z czym Ci się kojarzy słowo "siłownia" albo "klub fitness"? Myślisz pewnie, że to dla młodych, dla tych wysportowanych, budujących swoją sprawność i tężyznę fizyczną pod okiem trenerów fitness w zbiorowych salach, z przeróżnymi urządzeniami do ćwiczeń. A do tego siłownia może kojarzyć się z hałasem, rozbrzmiewającą muzyką i tłokiem przy co lepszych przyrządach. A po za tym aż strach tam iść by porównywać się z wysportowanymi sylwetkami młodych ludzi.

Ale to nie cała prawda o siłowniach!!!

Coraz więcej siłowni czy tzw. fitness clubów zachęca osoby 50+ czy 60+ do ćwiczeń, zwłaszcza w porach przedpołudniowych i często pod okiem instruktorów. A do tego oferuje im karnety po ulgowych cenach. Warto rozejrzeć się po okolicy i spróbować znaleźć taką ofertę. Bo to także okazja, by dołączyć do ćwiczącej grupy rówieśniczej, by poznać innych.

Kolejny trend to korzystanie z coraz częściej pojawiających się zewnętrznych siłowni w parkach, na skwerach i innych miejscach publicznych.

Spacery i ruch na świeżym powietrzu, a przy okazji parę ćwiczeń - gorąco zachęcamy!

Jednak dla tych, którzy wolą - z rozmaitych powodów - ćwiczyć w domowych warunkach, przedstawiamy  w niniejszym artykule parę użytecznych informacji.

Siłownia we własnym domu lub mieszkaniu

Wraz z rosnącymi kosztami i mniejszymi pieniędzmi w wielu budżetach, możemy rozważyć zakup domowych urządzeń, zamiast członkostwa na siłowni lub w centrum fitness. Wielu uważa, że inwestycja jest warta uwagi, ponieważ cieszą się korzyściami zdrowotnymi wynikającymi z bardziej aktywnego trybu życia w wygodnej lokalizacji domowej.

Wiele osób może czerpać korzyści z posiadania własnego sprzętu do ćwiczeń, np jeśli:
Domowe siłownie umożliwiają tworzenie zindywidualizowanych ćwiczeń. Ludzie, którzy kupują i odpowiednio włączają domowy sprzęt do dobrze przystosowanego programu ćwiczeń, mogą cieszyć się łatwością dostępu do niego w każdej chwili. Na przykład, jeśli wolimy ćwiczyć wcześnie rano, rutyna ćwiczeń w domu może być lepsza niż jazda do innej lokalizacji, szczególnie jeśli nie jest ona otwarta o tej porze, gdy lubimy ćwiczyć.
Jeśli zdecydujemy się na ćwiczenia w domu, będziemy potrzebować podstawowych sprzętów domowej siłowni, takich jak bieżnia, hantle czy rowerek stacjonarny. Nawet rutynowe ćwiczenia z użyciem ograniczonego wyposażenia, jak również ćwiczenia gimnastyczne i chodzenie lub bieganie w celu wykonania ćwiczeń cardio mogą stworzyć solidny, zrównoważony program. Wiele osób może również włączyć wiele różnych ćwiczeń fizycznych, takich jak program chodzenia czy ćwiczenia wideo (bardzo popularne są np. te z Chodakowską).

Sprzęt do ćwiczeń w domu to także zaoszczędzone pieniądze

Praca z urządzeniami i sprzętem do ćwiczeń w domu nie tylko zachęca do ważnej rutyny, ale może na dłuższą metę zaoszczędzić pieniądze, ponieważ wyposażenie dobrej jakości może służyć nam latami, przy niewielkich kosztach utrzymania. Ci, którzy wiedzą, jakie preferują ćwiczenia, mogą dopasować swoje zakupy do indywidualnych preferencji, zamiast płacić za używanie sprzętu i materiałów, które nie pasują do ich indywidualnych potrzeb na siłowni.

Przykłady wyposażenia domowej siłowni i urządzeń obejmują między innymi:
Nie trzeba kupować od razu wszystkiego i rzucać się na głęboką wodę. Wystarczy na początek jedna rzecz, jak bieżnia lub rower stacjonarny, aby sprawdzić swoje możliwości i zapał. Jeśli ten przyrząd stanie się dla nas niewystarczający możemy zastanowić się nad kolejnym elementem naszej domowej siłowni i w ten sposób sukcesywnie zwiększać nasz asortyment.

Dla osób, które nie dysponują miejscem na urządzenia, dobrym początkiem będzie zakup nie urządzeń ale przyborów takich jak: mata do ćwiczeń, hantle czy tez gumy do rozciągania.
W co się ubrać?

W dowolny swobodny strój.
Obuwie
- do ćwiczeń na macie obuwie jest zbędne. Można też używać skarpetki z nieślizgającymi się spodami lub kapcie czy miękkie obuwie typu tenisówki lub miękkie adidasy. Przy ćwiczeniach siłowych potrzebne jest obuwie o stabilniejszej podeszwie, ale także miękkie.
Koszulki - najlepiej te tzw. oddychające, które potem łatwo przeprać i wysuszyć, ale mogą być także i bawełniane, jeśli w nich czujemy się lepiej. Przy niższej temperaturze dowolne bluzy, takie niekrępujące ruchów.
Spodnie - leginsy (dla pań) lub spodnie dresowe. Albo każde inne, w których możemy swobodnie poruszać nogami.
Gdzie to kupić i ile to kosztuje?
Sugerujemy by na początek "nie iść w koszty" i zaopatrzyć się taki strój w pobliskim markecie. Duże sieci typu Lidl, Biedronka czy Netto ale nie tylko one, oferują raz na jakiś czas tego typu elementy stroju po dostępnych, żeby nie powiedzieć tanich, cenach. A zatem cały strój może zamknąć się w kwocie 100-150 zł. Ale  ... kwota ta może wynieść równe 0 zł (zero złotych), jeśli sięgniemy do naszej szafy i  użyjemy do ćwiczeń "ciuchów" i butów, którymi dysponujemy.
Z czasem możemy zawitać do sklepu sportowego lub znaleźć ciekawą odzież w sklepach internetowych. Dzisiaj sieciowe sklepy typu Decathlon czy GoSport oferują sportowa odzież i obuwie w różnych przedziałach cenowych.

Jak zaplanować trening?

Trening siłowy powinien się składać z 8–10 ćwiczeń, które zaangażują najważniejsze grupy mięśni. Każde ćwiczenie powtarzamy 10–15 razy, dobierając odpowiednio obciążenie. Można je zwiększyć dopiero wtedy, gdy wykonanie powtórzeń nie sprawia kłopotu. Pamiętajmy też, by nie przesadzić – ćwiczenia siłowe można robić maksymalnie 3 razy w tygodniu, by dać mięśniom czas na regenerację. I oczywiście każdy trening powinien się zaczynać od rozgrzewki, a kończyć krótkimi ćwiczeniami rozciągającymi.
Drugim najczęściej praktykowanym rodzajem aktywności są ćwiczenia rozciągające. Zwane strechingiem lub nawet kojarzone są z elementami jogi. Oczywiście w klubach fitness jest wiele innych zajęć, zwykle ćwiczonych w grupach i w rytm muzyki, typu zoomba i inne. To połączenie rozciągania, z dynamicznymi ruchami, z więc poprawianie kondycji i zarazem spalanie kalorii. To dla najbardziej zaprawionych. Ale nie ma co się ścigać z młodymi i można znaleźć zajęcia bardziej statyczne, nie mniej ciekawe.
Same plany treningowe są zależne od typu ćwiczeń i może być ich tak wiele, że to materiał na odrębny artykuł.
Na początek wystarczy powtarzanie kilku prostych ćwiczeń i z każdym tygodniem zwiększanie liczby ćwiczeń lub czasu ich wykonywania.

Domowa siłownia i sprzęt do ćwiczeń mogą pomóc w utrzymaniu zdrowego stylu życia

Osoby, które są zmotywowane i mogą bezpiecznie ćwiczyć w domu, mogą kupić własną domową siłownię i sprzęt do ćwiczeń, które pozwolą im dostosować własną rutynę i skupić się na konkretnych potrzebach fizycznych. Chociaż początkowy koszt może wydawać się wysoki, posiadanie sprzętu może być sporą okazją, szczególnie jeśli sprzęt jest dobrej jakości i dobrze utrzymany w domu. Sprawność fizyczna to znakomita i ważna inwestycja.


Osoby, którzy są bardziej aktywne i sprawne fizycznie, mogą doświadczać lepszego zdrowia przy mniejszej częstości występowania stanów i powiązanych powikłań, takich jak choroby serca, nadciśnienie, cukrzyca, mała gęstość kości, zaparcia i otyłość. Jedną z korzyści zdrowego stylu życia, który obejmuje regularne ćwiczenia fizyczne, jest możliwość obniżenia kosztów opieki zdrowotnej.

Uwaga!
Przed wykonaniem jakiegokolwiek ćwiczenia, bezwzględnie zaleca się, aby najpierw skonsultować się z odpowiednim przewodnikiem, trenerem lub lekarzem. Nie warto pogarszać swoich warunków zdrowotnych ani przekraczać granic. Musimy zrozumieć, że wraz z wiekiem ciała ulegają zmianom i stają się bardziej kruche. Jeśli kiedykolwiek poczujesz zawroty głowy lub doświadczysz bólu, nigdy nie wahaj się zrobić przerwę i porozmawiaj o tym ze swoim lekarzem.

Ale pamiętajmy - ruch to zdrowie, nawet ograniczony, dostosowany do wieku. Warto się ruszać, warto ćwiczyć na miarę możliwości! Bo jak zalegniemy na naszych kanapach, fotelach i łóżkach, to z każdym dniem będzie nam się trudniej ruszać.

Życzymy wytrwałości i wiele radości z każdego ruchu!

Redakcja (JK)



ŻYJ AKTYWNIE
O nas
Kontakt
Zgłoś ofertę
Regulamin portalu
Regulamin ofert i informacji
Regulamin reklam
Pytania i odpowiedzi
Komunikaty
60plus - demografia i rynek
© Copyright 60plus.pl