Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Zobacz politykę prywatności
Ciekawe oferty i ułatwienia
PLUSY PO SZEŚĆDZIESIĄTCE
AAA

Reklama / Ogłoszenie
Poradnik dla seniora - dowiedz się więcej o darmowych usługach dla seniorów. Przykład z Poznania
Red, 2019-12-10
Pojawia się coraz więcej darmowych usług dla starszych i wymagających wsparcia osób. A gdzie? W Poznaniu. Pokazujemy dobre praktyki tam stosowane. Może inne miasta pójdą tym śladem? A to wszystko w ramach pakietu Poznań Viva Senior. Unikatowa w skali kraju inicjatywa, kompleksowy program ułatwień dla starszych osób, prowadzona jest przez Urząd Miasta w Poznaniu. Będziemy wskazywać także inne dobre przykłady ułatwiania życia potrzebującym. Wszak coraz więcej miast dostrzega, że osób 60plus jest już tak wiele (25% Polaków), że stają się one jednym z ważniejszych podmiotów naszych aglomeracji.

Poniżej opisujemy funkcjonujące programy dla seniorów w Poznaniu.

Oczywiście to nie jest tak, że teraz każdy z ponad 120 tysięcy mieszkańców Poznania po 60-tym roku życia może zamówić dowolne bezpłatne usługi lub korzystać z nich w każdej chwili. Każda z usług ma swoje uwarunkowania (wiekowe,  socjalne, zdrowotne) oraz limity, wszak to wszystko kosztuje, zwykle budżet miasta. Nie mniej jednak to wielki krok w kierunku ułatwiania życia mieszkańcom 60plus, 70plus, 80plus.


Złota Rączka dla seniora

Projekt skierowany jest w szczególności do seniorów samotnych, o niskich dochodach, niepełnosprawnych i długotrwale chorych. Działania realizowane w ramach projektu to drobne naprawy niewymagające specjalistycznej wiedzy oraz specjalistycznych uprawnień, niewymagające dużych nakładów finansowych, które nie są świadczone w ramach innych umów oraz nie wymagają natychmiastowej interwencji. Katalog usług możliwych do realizacji obejmuje wsparcie seniorów w bezpłatnym wykonaniu technicznych czynności, tj. nieszczelność baterii, zepsute klamki, zepsute zamki, regulacja drzwi i okien, przymocowanie luster, obrazów, karniszy, uchwytów, półek itp., montaż/wymiana klapy wc, cieknące rury, krany, zatkane odpływy, zepsute gniazdka, niesprawna instalacja elektryczna, wymiana żarówki, wymiana głowic w bateriach, odklejone listwy, nasmarowanie skrzypiących drzwi, zepsuta spłuczka. Program skierowany jest do osób, które mają 65 lat i więcej, mieszkających na terenie Poznania, zwłaszcza osób samotnych. W 2018 roku w budżecie Miasta zarezerwowano pieniądze na 1,5 tys. drobnych napraw.
Zgłoszenia: Poznań Kontakt, tel. 61 646 33 44 (po połączeniu wybierz tonowo 1, następnie 0).

Taksówka dla seniora

Celem jest zwiększenie poziomu poczucia bezpieczeństwa osobistego seniorów poprzez bezpłatne usługi transportowe świadczone na rzecz osób mających trudności w samodzielnym poruszaniu się komunikacją publiczną. Zadanie adresowane jest do osób, które spełniają niżej wymienione kryteria tj.: mają 70 lat i więcej, zamieszkują w Poznaniu, samotnie prowadzą gospodarstwo domowe lub z drugą osobą zamieszkującą wspólnie, która spełnia podobne kryteria wieku i sytuacji życiowej, dysponują niskimi dochodami, są niepełnosprawne i/lub długotrwale, przewlekle chorują. Zakres projektu obejmuje ułatwienie ww. osobom bezpośrednich/osobistych kontaktów z urzędami państwowymi i samorządowymi, specjalistycznymi placówkami medycznymi, w których rozpatrywane są istotne sprawy dla seniora oraz mają swoją siedzibę w granicach administracyjnych Poznania oraz możliwość odwiedzin przez seniorów miejsc pochówku osób bliskich.
Zgłoszenia przejazdów i odwołania: 22 43 900 50.

Pudełko życia

Projekt skierowany jest do osób starszych, samotnych lub mieszkających samodzielnie z wyboru. Ma on na celu podniesienie poczucia bezpieczeństwa osób starszych poprzez ułatwienie dostępu służbom medycznym do najważniejszych informacji o stanie zdrowia i osobach, które należy poinformować w nagłych wypadkach. Pudełko zawiera ankietę dotyczącą stanu zdrowia, przyjmowanych leków i ich dawkowania, substancjach uczulających. Obok informacji o przebytych operacjach i zabiegach, pojawia się także informacja, komu przekazać klucz do domu, kogo zawiadomić w razie potrzeby lub kto ma się zaopiekować zwierzętami domowymi. Pudełko umieszcza się w półce na drzwiach lodówki. W zestawie znajduje się także naklejka na zewnętrzne drzwi lodówki, informująca ratowników medycznych, że mogą tam szukać informacji na temat stanu zdrowia i przyjmowanych lekach.
Informacje: Centrum Inicjatyw Senioralnych, Poznań, ul. Mielżyńskiego 24, tel. 61 847 21 11.

Poznańska Złota Karta

Karta upoważnia do korzystania z szerokiej oferty ulg i rabatów. Zniżki jakie znajdują się na Karcie to oferta zarówno miejskich instytucji kulturalnych, sportowych czy oświatowych, jak i prywatnych firm. Projekt adresowany jest do osób, które ukończyły 60. rok życia oraz wskazały, w składanych na podstawie przepisów ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, zgłoszeniach identyfikacyjnych jako miejsce zamieszkania podatnika – miasto Poznań.

Zasady Korzystania
Wraz z Kartą wydawany jest katalog ulg i uprawnień, czyli lista miejsc, w których honorowana jest Karta. Karta ważna jest z dowodem osobistym i wydawana jest bezterminowo. Osoby uprawnione do korzystania z Karty nie mogą jej użyczać osobom trzecim – może to skutkować cofnięciem uprawnień.

Zgłoszenia
Wnioski o wydanie Poznańskiej Złotej Karty można składać w siedzibach Poznańskiego Centrum Świadczeń na ul. Wszystkich Świętych 1 (róg ulicy za Bramką) oraz ul. Małachowskiego 10 (Zawady). Złożenie wniosku i odbiór Karty możliwe są podczas jednej wizyty.

Poznańskie Centrum Świadczeń czynne jest:

    w poniedziałek w godz. 7.30-16.00
    we wtorek w godz. 7.30-15.30
    w środę w godz. 7.30-15.00
    w czwartek w godz. 7.30-15.30
    w piątek w godz. 7.30-15.00

Osoby, które nie są w stanie samodzielnie dotrzeć do wybranych punktów, mogą złożyć wniosek i odebrać kartę, pisemnie upoważniając do wymienionych czynności wybraną przez siebie pełnoletnią osobę.

Złożenie wniosku możliwe jest także drogą elektroniczną na stronie internetowej Poznańskiego Centrum Świadczeń:
https://pcs-poznan.pl/index.php/pl/formularz-senior
Wniosek przesłany drogą elektroniczną wymaga uzupełnienia o wymagane podpisy, które powinny być złożone w terminie odbioru Karty. Termin odbioru Karty przy składaniu wniosku drogą internetową to tydzień.  W przypadku nieuzupełnienia braków Karta nie zostanie wydana.

Informacje: Centrum Inicjatyw Senioralnych, Poznań, ul. Mielżyńskiego 24, tel. 61 847 21 11.

Książka dla Seniora

W ramach tej usługi seniorzy mogą wypożyczać książki, audiobooki i filmy. Regulamin korzystania ze zbiorów i usług BR pozwala by jednorazowo każdy czytelnik wypożyczył maksymalnie 6 książek i 2 audiobooki na 30 dni oraz 2 filmy na 14 dni. Osoby nieposiadające dotąd karty czytelnika mogą założyć ją przy pierwszej wizycie bibliotekarza. Książki dostarczane będą do domu raz w tygodniu – w poniedziałki, w godzinach 11.30 – 14.30. Chęć zwrotu książek czytelnicy mogą zgłaszać dzwoniąc ponownie pod wskazany numer Poznań Kontakt. Każdy odwiedzający seniorów pracownik Biblioteki będzie posiadał indywidualny identyfikator ze zdjęciem, imieniem i nazwiskiem oraz numerem telefonu filii Biblioteki, w której możliwe jest zweryfikowanie jego danych. 
Akcja skierowana jest do osób po 60 roku życia mieszkających na terenie miasta Poznania, którym z powodu niepełnosprawności i innych ograniczeń w funkcjonowaniu, trudno jest samodzielnie dotrzeć do wypożyczalni.
Zgłoszenia: Poznań Kontakt, tel. 61 646 33 44 (po połączeniu wybierz tonowo 1, następnie 0).

Miejska wypożyczalnia sprzętu rehabilitacyjnego

Z wypożyczalni mogą korzystać mieszkańcy Poznania, którzy ukończyli 70. rok życia. Sprzęt będzie wypożyczany na okres 3 miesięcy. Zgłoszeń dokonywać można na Poznań Kontakt tel. 61 646 33 44.

Mobilna pielęgnacja paznokci u stóp seniorów

W ramach projektu wykonywany jest wyłącznie zabieg kosmetyczny polegający na skróceniu i oszlifowaniu płytki paznokci stóp u osób spełniających kryterium wieku i sytuacji życiowej. Zabieg jest całkowicie bezpłatny. Z projektu mogą korzystać osoby, które mają 80 lat i więcej, zamieszkują w Poznaniu, samotnie prowadzą gospodarstwo domowe lub z drugą osobą zamieszkującą wspólnie, która spełnia kryteria wieku i sytuacji życiowej, spełniają kryterium wieku i są niepełnosprawne i/lub długotrwale, przewlekle chorują. Zgłoszenie i odwołania usług odbywają się za pośrednictwem miejskiego call center POZnań Kontakt (poniedziałek - piątek 7:30 - 20:00) pod numerem telefonu 61 646 33 44.


Poznańska opaska medyczna

Opaska ma na celu usprawnienie niesienia pomocy w stanach zagrożenia życia i zdrowia seniorów. Na Poznańskiej opasce medycznej, zwanej dalej Opaską, znajdują się informacje kluczowe dla sprawnego przeprowadzenia akcji ratunkowej tj. choroby, informacje o przyjmowanych lekach, alergie oraz dane kontaktowe do bliskiej osoby. Uprawnienia do uzyskania Opaski przysługują osobom, które na dzień składania wniosku ukończyły 70. rok życia oraz w złożonym na podstawie przepisów ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników zgłoszeniu identyfikacyjnym wskazały jako miejsce zamieszkania podatnika – miasto Poznań. Uzyskanie Opaski odbywa się na podstawie wniosku złożonego w Centrum Inicjatyw Senioralnych. Formularze wniosków dostępne będą w siedzibie Centrum Inicjatyw Senioralnych oraz na stronie internetowej www.centrumis.pl. Opaska wydawana jest bezpłatnie. Wnioski o wydanie Opaski przyjmowane będą od 15 sierpnia 2018 r. do 14 grudnia 2018 r. Informacje: Centrum Inicjatyw Senioralnych, Poznań, ul. Mielżyńskiego 24, tel. 61 847 21 11.
Mycie okien w domu seniora

Usługa obejmuje umycie szyby z obydwu stron, ram okiennych i parapetów.

Dla kogo?
Usługa skierowana jest przede wszystkim do osób samotnych, niepełnosprawnych, długotrwale i przewlekle chorujących, które ukończyły 80 lat, mieszkają i opłacają podatki w Poznaniu.

Zasady korzystania
Miejsce wykonania usługi musi się znajdować w granicach administracyjnych miasta Poznania. Z usługi można skorzystać  jeden raz w ciągu roku. Jest wykonywana 5 dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku w godz. 10.00-18.00. Zgłoszenia potrzeby usługi może dokonać senior lub w jego imieniu rodzina, przychodnia, instytucja czy osoba trzecia. Osoba zgłaszająca  przekazuje imię i nazwisko, wiek, telefon, dokładny adres zamieszkania seniora oraz liczbę okien, które mają zostać umyte. W ramach usługi nie będą zdejmowane firany, zasłony, rolety i żaluzje. Firma sprzątająca czy pracownik sprzątający dysponuje własnym przenośnym sprzętem gwarantującym prawidłowe i bezpieczne wykonanie usługi, zapewnia również środki czystości niezbędne do umycia szyb, ram okiennych i parapetów.

Zgłoszenia
Przez miejską infolinię Poznań Kontakt: tel. 61 646 33 44 (po połączeniu wybierz tonowo 1, następnie 0). Usługa realizowana jest wyłącznie po uprzednim zgłoszeniu przez seniora.



Komentarz redakcyjny:

Warto pokazywać wszelkie inicjatywy, które wspierają osoby starsze. Wszak jest ich coraz więcej w naszym otoczeniu. Żaden rząd, żaden budżet, żadna organizacja służby zdrowia czy opieki, nie będą w stanie zaspokoić rosnących potrzeb osób starszych. Bo ich będzie coraz więcej. Dlatego każda oddolna, w tym przypadku miejska, inicjatywa jest niezwykle cenna.
W coraz większej liczbie miast wprowadza się lub planuje wprowadzać jakieś ułatwienia. Może te przykłady z Poznania pomogą w realizacji planów? Centrum Inicjatyw Senioralnych w tym mieście kreuje lub koordynuje takie działania i jest dobrym źródłem informacji w tym zakresie.

Pytanie - na jak długo i w jakim zakresie będzie stać budżet miasta na takie wsparcie? Wobec coraz większych potrzeb. Obecnie część podatków od dochodów seniorów zamieszkałych w mieście, zasila taki budżet lokalny. W razie utraty tych dochodów, możliwości wspierania znacznie by się skurczyły.

Pokazujemy te darmowe dodatkowe usługi świadczone na rzecz bardziej potrzebujących seniorów mimo, iż obawiamy się, że może to wyzwolić nadmierne oczekiwania lub nawet roszczenia ("przecież mi się należy"). Warto pamiętać, że to są dodatkowe usługi świadczone przez dane miasto, wg. możliwości budżetu lokalnego, poza standardowymi świadczeniami zdrowotnymi NFZ czy opieki socjalnej. A wiadomo, że problemem jest kasa. Zatem nie każde miasto stać na takie ekstra wydatki. Ale może choć na niektóre z nich?

Na tym etapie jednak tylko się cieszyć i naśladować! Dziękujemy i gratulujemy!

A miasta chcące się pochwalić własnymi inicjatywami na rzecz osób 60plus, zachęcamy do podzielenia się tym z innymi. Czekamy na informacje pod adresem mailowym: kontakt@60plus.pl

Redakcja


TANIEJ, OKAZYJNIE, SPECJALNIE DLA 60PLUS
O nas
Kontakt
Zgłoś ofertę
Regulamin portalu
Regulamin ofert i informacji
Regulamin reklam
Pytania i odpowiedzi
Komunikaty
60plus - demografia i rynek
© Copyright 60plus.pl