Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Zobacz politykę prywatności
Ciekawe oferty i ułatwienia
PLUSY PO SZEŚĆDZIESIĄTCE
AAA

Reklama / Ogłoszenie
Wybitne polskie spektakle teatralne do obejrzenia w sieci.
AP, 2022-07-17
Podczas pobytu w domu może dopaść nas nuda. Staramy zając się czymś pożytecznym, czytamy książki, czasopisma, oglądamy filmy. A może warto też oglądnąć sztukę teatralną? Poniżej przedstawiamy kilka świetnych polskich spektakli teatralnych, w udziałem wybitnych aktorów. Przedstawienia te są dostępnie w internecie za darmo! Wystarczy kliknąć "Link do wideo" obok tytułu danej sztuki, by przenieść się na stronę przedstawienia.


Rewizor”, reż. Jerzy Stuhr – Link do wideo
Arcydzieło rosyjskiej dramaturgii autorstwa Mikołaja Gogola w interpretacji Jerzego Stuhra i gwiazdorskiej obsadzie. Do prowincjonalnego miasteczka trafia przejazdem hulaka i uwodziciel – Chlestakow (debiutujący na ekranie Adam Serowaniec). Fatalny zbieg okoliczności sprawia, że miejscowa elita bierze go za podróżującego incognito rewizora, „z najwyższego rozkazu” kontrolującego całą gubernię. Władze miasteczka, z Horodniczym (Jerzy Stuhr) na czele, mają wiele do ukrycia, dlatego próbują zrobić jak najlepsze wrażenie na ważnym gościu. Znajdujący się w poważnych tarapatach finansowych Chlestakow skwapliwie wciela się w przypisaną mu rolę. Bierze sowite łapówki, chętnie nadstawia ucha na donosy i pochlebstwa małomiasteczkowych notabli, umizguje się do żony i córki Horodniczego, który udzielił mu gościny. W oczach prowincjuszy uchodzi za człowieka, który może wszystko Gdy sytuacja go przerasta, cichaczem czmycha. Jego prywatny list, przejęty przez miejscowych dygnitarzy, ujawnia straszną prawdę.


Śluby panieńskie”, reż. Jan Englert – Link do wideo
Jan Englert, dyrektor artystyczny Teatru Narodowego, bierze na warsztat jedno z najważniejszych komediowych dzieł Aleksandra Fredry “Śluby panieńskie, czyli Magnetyzm serca”. Radost (Jan Englert), podstarzały bon vivant, przyjeżdża wraz ze swoim bratankiem Gustawem (Marcin Hycnar) do majątku pani Dobrójskiej (Katarzyna Gniewkowska), mieszkającej z córką Anielą (Patrycja Soliman) i siostrzenicą Klarą (Kamilla Baar-Kochańska). Pragnie ożenić młodzieńca z córką gospodyni. Okazuje się jednak, że ani Aniela, ani Gustaw, małżeństwa nie mają w planach. Także kuzynka panny Dobrójskiej, Klara, nie wierzy w stałość męskich uczuć i odrzuca zaloty nieporadnego Albina (znakomity Grzegorz Małecki). Obie panny składają przy tym uroczystą przysięgę „nigdy nie być żoną”. Kiedy jednak będący wytrawnym uwodzicielem Gustaw dowiaduje się, że Aniela go nie chce, mimo podrażnionej męskiej ambicji postanawia przekonać do siebie pannę, a w podjętą w tym celu grę wciąga nieszczęśliwie zakochanego Albina. Antymęski spisek słabnie na dobre, gdy zaczyna działać obustronny, tytułowy „magnetyzm serca”.


Orfeusz i Eurydyka” (opera), reż. Mariusz Treliński – Link do wideo
Muzyczny spektakl przenosi antyczną historię Orfeusza i Eurydyki we współczesne mury blokowiska; reżysera nie interesuje wieloznaczność mitu, lecz osobisty wątek, który mógłby dotyczyć każdego. Narracja bliższa jest Scenom z życia małżeńskiego Bergmana niż klasycznej wersji historii. Wyprawa Orfeusza po ukochaną Eurydykę – mężczyzny, który, dodajmy, niewiele wie o życiu i miłości, nieprzygotowanego na utratę bliskiej osoby – staje się drogą w głąb siebie; jest próbą pogodzenia z bezradnością wobec śmierci. W micie Eurydyka umiera od ukąszenia węża, w spektaklu Trelińskiego miota się po mieszkaniu i ostatecznie popełnia samobójstwo.


Miłość na Krymie”, reż Jerzy Jarocki – Link do wideo
Akcja rozgrywa się w 1910 roku, w Rosji carskiej, w której nie widać jeszcze żadnych symptomów przyszłego rewolucyjnego fermentu; w akcie drugim mamy rok 1928 – następuje rozkwit Kraju Rad; w trzecim przenosimy się w czasie o wiele dekad, do okresu tuż po rozpadzie ZSRR. Przez kolejne części tej „komedii tragicznej” przewijają się te same postaci, poznajemy ich dramatyczne wybory i pogmatwane losy. Tytułową miłość uosabia Tatiana (Małgorzata Kożuchowska), inną ważną postacią jest Zachedryński (Jan Frycz), inteligent, który, początkowo zdystansowany do spraw świata, po upadku starego ładu służy nowemu systemowi, by w końcu paść jego ofiarą. Główną bohaterką sztuki okazuje się jednak Rosja wrzucona w tryby historii, prezentująca swoje kolejne oblicza. Mrożek odwołuje się nie tylko do literatury, do Czechowa, Turgieniewa, Majakowskiego i Szekspira, ale także do obiegowych wyobrażeń na temat Rosji i „rosyjskości”, rosyjskiej duszy i mentalności.


(A)pollonia”, reż. Krzysztof Warlikowski – Link do wideo
To pierwszy spektakl Nowego Teatru Krzysztofa Warlikowskiego, kombinacja tekstów Ajschylosa, Eurypidesa i Hanny Krall. Historia trzech kobiet – oddającej życie za męża Alkestis, Ifigenii, poświęconej przez ojca Agamemnona za ojczyznę i tytułowej Apolonii Machczyńskiej, która zginęła podczas wojny. Jak heroiczne postawy wpływają na kształtowanie indywidualnych, moralnych postaw? O ofierze, winie i przebaczeniu w najbardziej poruszający sposób opowiadają m.in. Magdalena Cielecka, Ewa Dałkowska, Andrzej Chyra, Maja Ostaszewska i Maciej Stuhr.


Damy i huzary”, reż. Krystyna Janda – Link do wideo
Sztuka Aleksandra hr. Fredry została przeniesiona na ekran przez Krystynę Jandę. Major (Andrzej Grabowski), doświadczony żołnierz kampanii napoleońskich, wraz z wiernymi druhami zażywa odpoczynku w swoim wiejskim majątku. Przyjaciele czują się swobodnie, bo właśnie odprawili starą klucznicę, ostatnią białogłowę zakłócającą im sielski starokawalerski nastrój. Niestety, niedługo mogą cieszyć się spokojem i oddawać męskim rozrywkom: oto nadciągają damy – siostry Majora ze swoją żeńską świtą. Najstarsza z siostrzyczek, Orgonowa (Krystyna Janda), matka młodej Zosi (Małgorzata Kocik), ma pewien zmyślny plan, który pragnie przedstawić bratu, który dotąd – mimo dojrzałego już wieku – pozostał w kawalerskim stanie. Pojawienie się dam i ujawnione wkrótce matrymonialne projekty błyskawicznie burzą spokój Majora i jego żołnierskiej braci.


Udręka życia”, reż. Jan Englert – Link do wideo

Aktorskie legendy na jednej scenie w roli skłóconych małżonków. Anna Seniuk jako Lewiwa i Janusz Gajos w roli Jona Popocha stają do walki na małżeńskim ringu. Historia zmęczonych sobą nawzajem ludzi, tyleż śmieszna, co przytłaczająca. Czy żal i miłość mogą iść w parze? Wielokrotnie nagradzany przebój Teatru Narodowego z popisowymi kreacjami Seniuk i Gajosa według jednego z najbardziej rozchwytywanych dramaturgów na świecie – Hanocha Levina (“Krum”, “Sprzedawcy gumek”, “Wyjeżdżamy” wg “Pakujemy manatki”). Lekarstwo na wszystkie, nie tylko epidemiologiczne, smutki.


Wybraliśmy dla Państwa 7 z 10 sztuk teatralnych w wersji telewizyjnej wraz z linkami do nich - te i pozostałe możesz znaleźć na portalu dobrewiadomości.net.pl TUTAJ.

Od Redakcji portalu www.60plus.pl:
Pokazujemy pozytywne przykłady i pomysły oraz uruchomiliśmy specjalny dział na naszym portalu  "Pozytywni 60plus kontra wirus". Wkrótce kolejne artykuły!
Bądźcie z nami codziennie!


60PLUS KONTRA WIRUS
O nas
Kontakt
Zgłoś ofertę
Regulamin portalu
Regulamin ofert i informacji
Regulamin reklam
Pytania i odpowiedzi
Cennik
60plus - demografia i rynek
© Copyright 60plus.pl