Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Zobacz politykę prywatności
Ciekawe oferty i ułatwienia
PLUSY PO SZEŚĆDZIESIĄTCE
AAA

Reklama / Ogłoszenie
Jak korzystać z internetu by czuć się bezpiecznie - parę dobrych rad
Red. JK, 2023-11-07
Jak bezpiecznie korzystać z internetu - Przewodnik.

Z roku na rok coraz więcej osób starszych korzysta z internetu, a liczba ta stale rośnie i nie bez powodu. Internet to świetny sposób, aby przeczytać najnowsze wiadomości, pozostać w kontakcie z rodziną, uzyskać informacje medyczne i zarządzać spotkaniami, jak i również robić zakupy i załatwiać sprawy bez konieczności opuszczania naszych domów.

Powody, dla których seniorzy korzystają z internetu są tak różne, jak sami użytkownicy i obejmują zwykle:

- Udział w działaniach społecznych i kulturalnych
- Utrzymywanie kontaktu z bliskimi
- Poznawanie nowych przyjaciół lub partnerów
- Bankowość internetowa i zakupy
- Organizowanie podróży
- Uzyskiwanie porad i informacji medycznych
- Udostępnianie i oglądanie zdjęć
- Odkrywanie i dzielenie się poglądami politycznymi.

Podobnie jak wszystkie z narzędzia, technologie internetowe i mobilne wiążą się z pewnym ryzykiem. Ryzykiem tym można zarządzać, o ile przestrzega się podstawowych zasad obycia w internecie. Tak więc, w odniesieniu do wszystkich wspaniałych rzeczy idących wraz z dostępem do internetu, podejmujemy również pewne środki ostrożności, aby zapewnić bezpieczeństwo.

Komunikacja z rodziną i znajomymi - wskazówki

Bardzo powszechną dla wszystkich użytkowników internetu jest funkcja szybkiej komunikacja. Niesie ona jednak za sobą sporo zagrożeń, dlatego warto im zapobiec. W jaki sposób? Oto kilka pomysłów:

Używaj silnych i niepowtarzalnych haseł i nigdy nie udostępniaj ich nikomu, chyba że wyznaczyłeś osobę, której ufasz, do zarządzania swoimi kontami. Jednym z powodów tego środka ostrożności jest uniemożliwienie, by ktoś użył twojego konta i podszywania się pod Ciebie.

Upewnij się, że twoje hasła są długie - co najmniej osiem znaków - i zawierają cyfry, wielkie i małe litery. Warto używać również symboli jak !,@ lub #. Unikaj popularnych haseł pokroju “haslo123”, “abc123” czy “qwerty” oraz warto nie używać swoich danych jak np. data urodzenia jako hasło. Polecamy wybrać losowe słowo, które tylko nam będzie się kojarzyć.

Użyj ustawień prywatności. Większość usług ma ustawienia, które pozwalają kontrolować, kto może zobaczyć, co publikujesz np Facebook. Wspominamy o tym w  opublikowanym wcześniej na portalu 60plus.pl  artykule dotyczącym używania Facebooka.

Pomyśl przed publikacją swoich treści. Niezależnie od tego, czy jest to zdjęcie, wideo czy komentarz, to co publikujesz i co udostępniasz, powiązane jest z Twoją osobą. Pamiętaj, by nie publikować niczego, czym nie chcesz dzielić się ze światem. Nawet jeśli używasz ustawień prywatności w celu ograniczenia liczby odbiorców, zawsze istnieje szansa, że ​​to, co publikujesz, może zostać skopiowane i udostępnione przez innych.

Zgłoś nadużycie, jeśli tylko takie spotkasz w internecie. Wiele słyszymy o tym, że dzieci są "prześladowane" w internecie, ale zdarzają się też dorośli, w tym seniorzy, którym to grozi. Jeśli otrzymujesz wiadomości w mediach społecznościowych lub e-mailach, które są groźne, złośliwe, niebezpieczne lub w jakikolwiek sposób obraźliwe, nie odpowiadaj. Sięgnij po pomoc i wsparcie od osoby, której ufasz oraz zgłoś niebezpieczeństwo na danej stronie. Wszystkie główne firmy z branży mediów społecznościowych oraz dostawcy usług internetowych i mobilnych mają pracowników, którzy reagują na skargi dotyczące nadużyć.


Oszustwa internetowe (zwane “skamami”) - wskazówki

Oszuści wykorzystują Internet, aby oszukać niczego nie podejrzewającego użytkownika. Jeśli reklama lub wiadomość e-mail brzmią zbyt dobrze, aby mogła być prawdziwa lub po prostu wydaje się być banalna i masz przeczucie, że nie jest to prawda - w 99,99% procentach będziesz mieć racje.

Oto zestaw typów oszustw, wykorzystywanych w internecie:

Osobisty przypadek oszustwa: Oszuści wysyłają e-maile lub publikują wiadomości w mediach społecznościowych, które wydają się pochodzić od kogoś, kogo znasz, mówiąc, że są w niebezpieczeństwie, na przykład po kradzieży portfela lub po aresztowaniu. Jeśli otrzymasz taki komunikat, znajdź inny sposób sprawdzenia, czy jest on prawdziwy, np. skontaktowanie się bezpośrednio z daną osobą. Jeśli dostaniesz taką wiadomość od znajomego, istnieje duża szansa, że ​​jego konto zostało przejęte i że jest to przestępca, który chce ukraść twoje pieniądze.

Wiadomości “Musisz zapłacić karę”: Uważaj na wiadomości e-mail, które twierdzą, że jesteś winien pieniądze. Jeśli na stronie pojawi się wiadomość od spółki lub agencji rządowej na temat pieniędzy "należnych" przez Ciebie lub członka rodziny, nie odpowiadaj. To dość powszechne, że oszuści wysyłają "rachunki" osobom, które w rzeczywistości nie są im winne pieniędzy.

Wielkie konkursy z drogimi nagrodami. Trzeba przyznać wprost - żaden z nich nie jest prawdziwy. Jeśli trafiliśmy na stronę, która wita nas ogromnym napisem: Gratulacje, wygrałeś nasz konkurs - trafiliśmy na stronę, która chce od nas wyłudzić pieniądze i/lub dane. Pod żadnym pozorem nie należy podawać żadnych informacji lub numeru telefonu na stronach tego typu. Nie ma żadnego konkursu, zostaniemy jedynie okradzeni.

Zakupy online oraz bankowość - wskazówki

Internet miał ogromny wpływ na ludzi, ich bankowość, inwestycje i plany podróży. W przeważającej większości przypadków doświadczenia były pozytywne, a zakupy online pozwalają znaleźć przedmioty w okazyjnej cenie. Jednak istnieje ryzyko związane z zakupami i bankowością, ale można się przed nim uchronić.

Używaj silnych i unikatowych haseł. Ponownie -  silne hasła są niezbędne, podobnie jak w przypadku kont e-mail i mediów społecznościowych. Będzie to zawsze pierwsza i najważniejsza linia obrony przed niechcianym atakiem.

Nie klikaj linków w wiadomościach e-mail, jeśli nie masz 100% pewności, że są wiarygodne. Istnieje powszechne oszustwo, zwane “phishingiem”, w którym oszuści podają się za banki lub prywatne firmy, rozsyłając faktury do osób prywatnych, żądając uregulowania rachunku. Wiele banków przestrzega przed takimi praktykami i żaden nie będzie rozsyłał bezpośrednich rachunków na konta email. Płaćmy tylko w miejscach, które są zaufane, które bardzo dobrze znamy, mają pozytywną opinię i posiadają certyfikat bezpieczeństwa (zwykle na danej stronie w przeglądarce pojawia się zielona kłódka w lewym górnym rogu)

Uważaj na każdą ofertę, która jest zbyt realna. Często jeżeli coś jest zbyt dobre, aby było prawdziwe, jest oszustwem.

Kupuj tylko w renomowanych sklepach internetowych. Uważaj na każdego kupca online, o którym nigdy nie słyszałeś. Sprawdzaj komentarze i opinie przed każdym zakupem czy to w sklepie czy na aukcji od osoby prywatnej.


Nie należy jednak bać się internetu. Przy zachowaniu zdrowego rozsądku i dozy ostrożności będziemy w stanie bez problemu zapobiec atakom. Internet daje wiele możliwości w kwestiach codziennego życia i powinniśmy go używać. Zachęcamy zatem do surfowania po sieci i częstego powrotu na nasz portal po jeszcze więcej przydatnych treści.

Redakcja, JK




Z INTERNETEM ZA PAN BRAT
O nas
Kontakt
Zgłoś ofertę
Regulamin portalu
Regulamin ofert i informacji
Regulamin reklam
Pytania i odpowiedzi
Cennik
60plus - demografia i rynek
© Copyright 60plus.pl