Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Zobacz politykę prywatności
Ciekawe oferty i ułatwienia
PLUSY PO SZEŚĆDZIESIĄTCE
AAA

Reklama / Ogłoszenie
Jak wybrać pośrednika nieruchomości? Czy warto?
AP, 2024-06-28
Transakcja zakupu lub sprzedaży mieszkania jest poważnym przedsięwzięciem, dlatego coraz większa liczba Polaków decyduje się powierzyć ją profesjonaliście. Biorąc pod uwagę fakt, że na rynku działa wiele agencji nieruchomości, trzeba poświęcić trochę czasu, żeby wybrać właściwie.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze pośrednika nieruchomości?


Pośpiech to zły doradca

Przy wyborze pośrednika nieruchomości nie warto się spieszyć. W pośpiechu często podejmujemy decyzje emocjonalnie i bywa, że potem ich żałujemy. O tym, jakie działania należy podjąć, mówi Adrian Truchta, Doradca ds. Nieruchomości w firmie Trust Nieruchomości:

Przede wszystkim bazować na poleceniach od znajomych czy rodziny. Powinno się zwrócić uwagę na to, czy jest to profesjonalny pośrednik, czy osoba, która zaczęła się tym zajmować wyłącznie przypadkowo i dla pieniędzy, które można zarobić na transakcji. Łatwo to zweryfikować m.in. po sposobie tłumaczenia zagadnień prawnych - doświadczony i sprawdzony pośrednik bez problemu wyjaśni nam wszystkie kwestie i będzie potrafił znaleźć jak najlepsze rozwiązania.

Jeżeli nie możemy zapytać znajomych lub rodziny, poszukajmy opinii w Internecie. Należy jednak pamiętać, żeby nie przyjmować ich całkowicie bezkrytycznie.

Zwróćmy uwagę na wizerunek agenta w mediach społecznościowych – czy jest spójny z życiem zawodowym. – radzi Angelina Volska, Dyrektor ds. Marketingu i PR w agencji Royal Space. Ważne jest również portfolio ofert, ich aktualność, a także dyspozycyjność agenta i znajomość rynku nieruchomości.

To, w jaki sposób agencja buduje swój wizerunek w Internecie, jest prawdziwą kopalnią wiedzy. Nie zrażajmy się jednak tym, że nie możemy znaleźć danej agencji na Facebooku. Część z tych mniejszych woli skupić na bezpośredniej współpracy z klientem.

Po czym poznać dobrego agenta?

Decydując się na wsparcie ze strony agencji nieruchomości, mamy wiele oczekiwań. Musimy mieć zatem świadomość, że od trafności naszego wyboru, zależy, czy zostaną one spełnione. O tym, jaki powinien być dobry agent, opowiada Łukasz Kruszewski, Dyrektor Marketingu w agencji Freedom Nieruchomości:

Dobry agent nieruchomości to agent skuteczny. Najkrócej mówiąc, realizujący obietnicę, jaką składa klientowi (…) aby agent mógł być skuteczny, musi wykazać się szeregiem kompetencji (…) Przede wszystkim musi posiadać twardą wiedzę na temat obrotu prawem do nieruchomości, a także solidne podstawy marketingu pozwalające tworzyć efektywne plany marketingowe sprzedaży nieruchomości (…) Musi też mieć dostęp do narzędzi pozwalających na odpowiednią wycenę nieruchomości, przygotowanie do sprzedaży oraz wypromowanie oferty nieruchomości i dotarcie do klientów, którzy danym typem nieruchomości będą zainteresowani.

Ważne jest, aby potrafił słuchać, identyfikować nasze potrzeby, a nawet wskazać, co możemy poprawić i usprawnić, aby doprowadzić do końca wyczekiwaną transakcję. Po czym jeszcze poznać dobrego agenta?

Duże znaczenie ma liczba i jakość ofert – podkreśla Adrian Truchta - Większa liczba ofert w portfolio, szczególnie kiedy widać, że są to różne oferty (niekoniecznie jedna inwestycja deweloperska), to przesłanka, że temu pośrednikowi zaufało już sporo klientów, a tym samym musi być dobry w tym, co robi.


Co zyskujemy na współpracy z pośrednikiem?

Okazuje się, że całkiem sporo. Poszczególne agencje mają różny zakres oferowanych usług, ale większość z nich obiecuje, że bezpiecznie i z korzyścią przeprowadzi nas przez proces kupna lub sprzedaży mieszkania. O tym, jaki jest zakres odpowiedzialności pośrednika względem klienta, mówi Marta Szczepkowska-Sadoch, Dyrektor ds. Prawnych, Freedom Nieruchomości:

Zakres odpowiedzialności pośrednika w dużej mierze określa umowa pośrednictwa. To w niej wskazane są obowiązki pośredniczenia i czynności, które zobowiązał się on wykonać na rzecz swojego Klienta (…) Często, i to bardzo dobrze, w umowie znajdziemy dokładnie wyszczególnione czynności, do których zobowiązuje się agent, jak np. badanie stanu prawnego nieruchomości, przygotowanie oferty i umieszczenie jej na portalach ogłoszeniowych, w prasie, przeprowadzanie prezentacji nieruchomości, prowadzenie negocjacji, zorganizowanie dokumentów niezbędnych do transakcji. Wskazać tutaj należy, że pośrednik to profesjonalista realizujący umowę pośrednictwa w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, w związku z czym zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego wszelkie obowiązki nałożone na niego umową powinien on wykonywać ze szczególną starannością, wynikającą z zawodowego charakteru prowadzonej przez niego działalności.

Profesjonalizm pośrednika nieruchomości ma kolosalne znaczenie dla przeprowadzanej transakcji, a jego doradztwo pozwoli nam uniknąć pułapek prawnych, które mogłyby skutkować poważnymi stratami finansowymi.

Pośrednik często jest gwarantem bezpieczeństwa transakcji mówi Adrian Truchta - To od niego zależy czy dobrze prześwietli stan prawny i czy znajdzie ewentualne pułapki czyhające na kupującego. Klienci ufają, że pośrednik powie prawdę co myśli o danej nieruchomości, jej lokalizacji i przedstawi wszystkie plusy, ale i minusy danej oferty.

Z drugiej strony jednak nie sposób oczekiwać od pośrednika, żeby był specjalistą w każdym obszarze dotyczącym nieruchomości, bo od tego są specjaliści geodeci, budowlańcy, geolodzy i inni. – zastrzega Marta Szczepkowska-Sadoch - Tu pośrednik oczywiście powinien zweryfikować dokumenty, ale trudno sobie wyobrazić, że pośrednik sprawdza, czy geodeta dobrze wykonał podział, który został zatwierdzony.


Rzetelny pośrednik nieruchomości – czyli jaki?

Teraz kiedy już wiemy, jakie korzyści może przynieść zatrudnienie profesjonalnego pośrednika nieruchomości, zastanówmy się, jak można zweryfikować jego rzetelne podejście do naszej transakcji.

Właściwa postawa rzetelnego agenta nieruchomości to postępowanie według zasady “true interest” – twierdzi Łukasz Kruszewski - Aby klienci mieli pewność wyboru dobrego pośrednika, co dla Freedom jest motorem działania, muszą mieć przekonanie, że agent jest prawdziwie zainteresowany ich problemem. Twarda wiedza i kompetencje są tzw. czynnikami higieny, czyli czymś, bez czego nie można w ogóle uprawiać tego zawodu. Prawdziwe zainteresowanie, zaangażowanie w sprawę klienta, poświęcenie - w granicach biznesowego rozsądku - jest tym, co odróżnia rzetelnych agentów od zwykłych.

Agent zawsze powinien dbać o dobro klienta – podkreśla Angelina Volska – a także doradzać adekwatnie do potrzeb, być lojalnym wobec jego interesów.

Duża wiedza i otwarcie na potrzeby klienta – to niewątpliwie kluczowe cechy. Jaki jeszcze powinien być rzetelny pośrednik nieruchomości?

Agent powinien być obiektywny, szczery i kierować się dobrem klienta – mówi Adrian Truchta. Dzięki tym cechom zyska zaufanie kolejnych klientów. Wtedy zobaczą oni, że agent nie kieruje się tym, by jak najszybciej „coś’’ mu wcisnąć i zgarnąć prowizję, ale faktycznie chce mu pomóc znaleźć wymarzone „M”.


Materiał powstał we współpracy z portalem GetHome


Od redakcji portalu www.60plus.pl:

Temat zmiany lokum osób 60plus - sprzedaż, kupno, zamiana mieszkania lub domu - będzie budził coraz większe zainteresowanie czytelników portalu. Dlaczego tak sądzimy? Część z nas, osób 60plus, dojrzewa do tego by przenieść się na jesień życia do mieszkania wygodniejszego, dostępnieszego, tańszego w eksploatacji, bliżej rodziny.
Dlatego publikujemy artykuły, które mogą pomóc w podjęciu decyzji lub choćby zainspirować.
Powodzenia!
Redakcja

MIESZKAJ WYGODNIE I BEZ BARIER
O nas
Kontakt
Zgłoś ofertę
Regulamin portalu
Regulamin ofert i informacji
Regulamin reklam
Pytania i odpowiedzi
Cennik
60plus - demografia i rynek
© Copyright 60plus.pl