Walczmy o większe litery. Niektórzy potrafią
Jednym z naszych celów jest walka z barierami dla osób po sześćdziesiątce. I pokazywanie pozytywnych przykładów. Tym razem o czytelnych wydrukach rachunków za wodę. Niby prosta sprawa ale wciąż nie każdy urząd czy firma idzie tą drogą. A można? Można.
List do Redakcji:
(...) To już mnie przerasta. Niektóre rachunki za prąd, gaz czy wodę drukowane są tak, że nie sposób się w nich połapać. Szczególnie ważne są te fragmenty, które powinny umożliwić zrobienie przelewu, a ze względu na zbyt małe litery czy cyfry jest to bardzo trudne. W pewnym wieku gorszy wzrok to prawie norma. A każdy błąd w numerze konta bankowego (a jest przecież 26 cyfr) czy też w numerze samego rachunku może spowodować, że płatność będzie nieważna. A potem wyjaśnianie i inne kłopoty. Dobry przykład z ZUK Dopiewo koło Poznania
Wydruk rachunku za wodę i ścieki z Zakładu Usług Komunalnych w podpoznańskim Dopiewie wychodzi naprzeciw oczekiwaniom nie tylko osób 60plus. Można ? Można. Warto naśladować.
W niektórych firmach faktury drukowane są na miejscu, po odczycie liczników przez osobę sprawdzającą stan zużycia wody, gazu czy prądu. Wystarczy odpowiednie ustawienie urządzeń mobilnych z parametrami wydruku i … otrzymujemy nieco dłuższy pasek cienkiego papieru, ale za to niezwykle czytelny. Szczególnie to co najważniejsze dla nas, jest wydrukowane większymi literami czy cyframi. Interweniujmy i podpowiadajmy innym, że tak można. Korzyści są wspólne, bo pojawia się mniej błędów przy płatnościach.
Większe zrozumienie i większe napisy
Naszą misją jest wskazywanie korzyści dla osób 60plus, a tam gdzie można - zabieganie o nie. Tym razem pokazujemy dobry przykład, jednocześnie zachęcając do interwencji w tych instytucjach i firmach,
gdzie druk jest za mały. Osób w wieku starszym jest coraz więcej i będzie ich przybywało, zatem problem faktur nieczytelnych i niedostosowanych do możliwości odczytu danych przez osoby z naturalnie słabszym wzrokiem, staje się nie lada wyzwaniem.
Naszym zdaniem - najlepsze byłoby wprowadzenie minimalnego standardu określającego:
- wielkość czcionki na druku służącego do uregulowania płatności np. nie mniejszej niż jak Arial 12 programu Microsoft Word,
- standard podstawowych danych o wielkości czcionki większej i pogrubionej przy danych: wystawca faktury, płatnik, kwota płatności oraz numer konta bankowego, np. nie mniejszej niż Arial 14 Bold.
To powinno zapewnić czytelność i wyjście naprzeciw oczekiwaniom osób 60plus.
Razem można więcej
Z czasem planujemy wspólnie z innymi organizacjami i mediami próbować przekonywać urzędników do dokonania odpowiednich regulacji dotyczących czytelniejszych faktur ale i większych napisów na innych dokumentach oraz opakowaniach. A po drugiej stronie, u urzędników czy producentów ale także u grafików i projektantów opakowań, liczymy na refleksję. Bo takie zmiany to nie tylko pomoc, to się także wszystkim opłaca.
To tylko jeden z frontów walki o udogodnienia dla osób starszych. Na to nie potrzeba żadnych pieniędzy z budżetu. Sama presja osób 60plus, masowe wyrażenie oczekiwań takich zmian, z czasem przyniesie efekty. Taki mały kroczek w kierunku ułatwienia naszego życia, aby nie bolała nas głowa czy aby udało się zrobić poprawnie wszystkie opłaty. Redakcja portalu 60plus.pl