Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Zobacz politykę prywatności
Tutaj znajdziesz korzyści i ułatwienia
PLUSY PO SZEŚĆDZIESIĄTCE
AAA

Reklama / Ogłoszenie
Zalety ograniczenia cukru w codziennym spożyciu
Red. JK, 2018-07-25
Przygoda ludzi z cukrem przypomina "toksyczny związek pary kochanków". Teraz zwykle jesteśmy od tej drugiej strony tak uzależnieni, że nie potrafimy bez niej żyć. Przeciętny Polak w ciągu roku zjada około 700 kilogramów pożywienia, a w tym aż ... 40 kilogramów cukru. Nie tylko do słodzenia kawy czy herbaty lub w sporadycznym ciastku. Cukier znajduje się z wielu produktach spożywczych. 
W swoim naturalnym stanie, cukier jest stosunkowo nieszkodliwym, nawet niezbędnym węglowodanem, który nasz organizm potrzebuje do funkcjonowania. Występuje w owocach, warzywach i nabiale jako związek znany jako fruktoza lub laktoza. Problem pojawia się, gdy cukier dodajemy do żywności w celu dodania smaku, tekstury lub koloru. Jest to bardziej powszechne, niż zdajemy sobie sprawę.

Spożywanie zbyt dużej ilości pustych kalorii powoduje wiele skutków zdrowotnych, z których najbardziej oczywistym jest znaczny przyrost masy ciała. Dodany cukier zwiększa poziom insuliny, zaburza metabolizm i powoduje, że kalorie zamieniają się w tłuszcz w naszym ciele.

I podczas gdy schudnięcie z nadmiaru kilogramów jest dobre, to tylko początek korzyści zdrowotnych związanych z ograniczaniem słodyczy.

Kilka powodów, dla których warto ograniczyć spożycie cukru:

Otyłość, jedna z głównych konsekwencji nadmiernego spożycia cukru, jest głównym czynnikiem ryzyka wysokiego ciśnienia krwi. Nowe badania pokazują, że dodane cukry - niezależnie od przyrostu masy ciała - mogą również podnosić ciśnienie krwi. I to nie jest mała rzecz: wysokie ciśnienie krwi zwiększa obciążenie serca i tętnic i może z czasem doprowadzić do uszkodzenia układu krążenia. W końcu może to prowadzić do chorób serca, zawałów, udaru, uszkodzenia nerek, choroby tętnic i innych poważnych chorób wieńcowych.

Ludzie, którzy spożywają dużo cukru, mają większe prawdopodobieństwo obniżenia poziomu dobrego cholesterolu a podwyższenie poziomów tego złego, a także wyższych poziomów tłuszczów we krwi. Zły cholesterol i tłuszcze krwi blokują tętnice i naczynia krwionośne, co prowadzi do chorób serca. Ograniczenie cukru zatem to dobry pomysł.

Zamiast czekoladowego batonika zjedzmy pyszny owoc.

Osoby, które spożywały większe ilości cukru, odnotowały zauważalny wzrost ryzyka zawału serca w porównaniu z osobami o niższych wartościach spożycia, co wynika z ostatnich badań. Jedno z nich wykazało, że słodzone cukrem napoje wiążą się ze zwiększonym ryzykiem choroby niedokrwiennej serca. Każdy słodki i gazowany napój, który spożywamy, może zwiększyć ryzyko chorób serca nawet o 25 procent - mówią lekarze.

Dieta bogata w  cukier redukuje produkcję pewnej substancji chemicznej, która pomaga mózgowi tworzyć nowe wspomnienia i pamiętać o przeszłości. Owe poziomy są szczególnie niskie u osób z cukrzycą, a niski poziom owych substancji jest powiązany z demencją i chorobą Alzheimera.

  • Sprawi, że twoja skóra będzie wyglądać młodo
Jedzenie za dużo cukru może sprawić, że skóra stanie się matowa i pomarszczona. Jest to spowodowane procesem zwanym glikacją, w którym cukier w krwiobiegu wiąże się z białkami, aby wytworzyć zaawansowane produkty końcowe glikacji, które uszkadzają kolagen i elastynę, włókna białkowe,  odpowiedzialne za utrzymanie skóry jędrną i elastyczną. Te uszkodzenia zaś prowadzą do powstawania zmarszczek i zwiotczenia skóry. Dezaktywują również naturalne enzymy antyoksydacyjne, dzięki czemu jesteśmy bardziej podatni na uszkodzenia spowodowane przez słońce. Wtedy zwykły krem na słońce może być niewystarczający.

Badania sugerują, że pewne schematy żywieniowe, w tym dieta bogata w cukier, mogą zwiększać prawdopodobieństwo wystąpienia astmy lub przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, która jest np. trzecią najczęstszą przyczyną zgonów w Stanach Zjednoczonych.

Badania pokazują, że cukry mogą zmniejszać aktywność komórek oreksynowych. Komórki te są w zasadzie króliczkami z reklam baterii w naszych ciałach.  Podsycają one metabolizm i utrzymują nasz system w ruchu i wzroście. Gdy komórki te są wyłączone lub nieobecne, jesteśmy śpiący i powolni, co wyjaśnia, dlaczego chce nam się spać po obfitym w cukier posiłku.

Babeczka od czasu do czasu? Jak najbardziej. Najlepiej jednak bez kremu. Tak czy inaczej jednak pamiętajmy o umiarze.

I nie tylko na fast-foodach czy słodyczach - to również koszt wycieczek do dentysty i lekarza. A zmiana trybu jedzeniowego na zdrowsze może okazać się smaczna i inspirująca.


O czym warto pamiętać przy sklepowej półce?
  • Cukier dodawany jest do wielu produktów jako środek konserwujący lub smakowy. Warto czytać etykiety!
  • Czy wiesz, że w soku owocowym tzw. naturalnym w kartoniku litrowym, może znajdować się cukier w ilości ... kilku lub kilkunastu łyżeczek?
  • A może jogurt owocowy, taki półlitrowy w kubeczku, przecież to samo zdrowie. Cooo? kolejne 6 łyżeczek cukru? 
  • Popijemy ciasto butelką coca-coli. Kolejne pół szklanki cukru. To może keczup? A tam ile cukru?
  • A spójrzmy na opakowanie typowych słodyczy - czekolady, ciastek, cukierków. Od 50 do 80% cukru? To jakbyśmy zjadając tabliczkę czekolady zjedli np. 10 łyżeczek cukru
  • A zatem kupujmy produkty niskosłodzone, naturalne jogurty (dorzućmy łyżeczkę dżemu i będzie słodki), patrzmy na etykiety ile % lub gram jest tam cukru w 100 gramach produktu!!!

Jest mnóstwo powodów, aby ograniczyć cukier w codziennym życiu. Jednak nie jest to tak, iż musimy całkowicie zrezygnować z pączków czy batoników. Od czasu do czasu można pokusić się na taką przyjemność. Jednak warto zwracać większą uwagę na to, jak dużo cukru znajduje się w naszych codziennych potrawach. Za ograniczenie pustego cukru organizm odwdzięczy nam się energię i dobrym samopoczuciem. Naprawdę warto.

Redakcja (JK)



SZLACHETNE ZDROWIE
O nas
Kontakt
Zgłoś ofertę
Regulamin portalu
Regulamin ofert i informacji
Regulamin reklam
Pytania i odpowiedzi
Komunikaty
60plus - demografia i rynek
© Copyright 60plus.pl