Starzejemy się a rynek reaguje na to wyjątkowo opieszale. Część firm może za kilka lat znaleźć się w pułapce braku zbytu swoich towarów czy usług. Bo nie będzie komu sprzedać tego co dzisiaj jeszcze generuje niezły przychód.
Ten artykuł kierowany jest bardziej do właścicieli firm lub szefów ich działów promocji czy sprzedaży - hej, drodzy Państwo, pobudka! Chcecie dalej się utrzymać na rynku? To zauważcie nas!
A fakty i twarde dane mówią za siebie:
- Klienci i konsumenci w Polsce się starzeją! W najbliższych 20 latach przybędzie osób w wieku 50-59 lat z 4,6 mln w 2018 do 6,0 mln w 2038 (+1,4 mln) oraz szczególnie przybędzie wiele osób w wieku 60plus z 9,5 mln w 2018 (już to jest aż 1/4 Polaków) do 11,9 mln w 2038 (prawie 1/3 Polaków!) (+2,4 mln).
- Ubywa młodszych klientów i konsumentów! W najbliższych 20 latach ubędzie osób w wieku 20-49 lat, czyli tych których charakteryzuje wysoki poziom konsumpcji i potrzeb, z 16,4 mln w 2018 i 12,1 mln w 2038 (aż - 4,3 mln!), z tego już w ciągu najbliższych 5 lat – 800 tys!
Wniosek:
nie będzie komu sprzedawać, jeśli biznes nie skieruje swoich mocy na starszych klientów i konsumentów!
Szczególnie perspektywiczną grupą klientów i konsumentów są osoby w wieku 60plus. Dlaczego rynek ich jeszcze nie zauważa? Choć widzimy, że to się zaczyna zmieniać, na razie pojedyncze firmy zaczęły dostrzegać potencjał "silver economy". A wiadomo, że "pierwszy bierze wszystko", czyli kto wyprzedzi konkurentów w tym obszarze, może zyskać znaczniej więcej, niż to dzisiaj może się innym wydawać.
Jakie mogą być przyczyny tego, że nie wszyscy jeszcze postrzegają atrakcyjność konsumencką osób 60plus? Promocją i reklamą zajmują się w firmach zwykle osoby młode lub bardzo młode, dla których rynek pokolenia ich dziadków i babć często wydaje się zupełnie nieatrakcyjny. Nie zawsze takie osoby potrafią też docierać do starszych klientów i konsumentów. Zwykle nie mają także wiedzy o trendach rynkowych, o których tu piszemy. To są poważne bariery i powód dla którego biznes jeszcze mocniej nie zareagował na rynek 60plus. Czas by im pokazać ten potencjał!
Jaka jest osoba 60plus? Czy to może być nasz klient czy konsument?
Czyli obalamy mity na temat osób 60plus
- dzisiejsza osoba w wieku 60, 65 czy 70 lat zwykle jest zupełnie inna niż taka osoba z lat transformacji ustrojowej w Polsce sprzed 30 lat
- nauczyła się już być konsumentem
- posługuje się coraz częściej komputerem czy smartfonem
- częściej podróżuje i wypoczywa
- korzysta z wielu usług
- lepiej się odżywia
- jest aktywna ruchowo
- lepiej mieszka
- jest aktywna kulturalnie
- uczy się
- częściej "wychodzi na miasto".
Statystycznie osoba 60plus jest częściej kobietą, zwykle mieszkającą samotnie lub ze współmałżonkiem. Coraz częściej sama staje się opiekunem jeszcze starszej bliskiej osoby w wieku 80plus i szuka wsparcia w tym zakresie.
Spora część ze starszych osób żyje skromnie, nawet biednie, jest schorowanych, ma postawę roszczeniową, jest wykluczona cyfrowo itd. To wielkie wyzwanie dla władz centralnych i samorządowych, dla służby zdrowia, pomocy społecznej, a także społecznie dla biznesu i każdego z nas, kto może w dowolnym zakresie pomóc komukolwiek w zakresie swoich kompetencji i możliwości. Ale ... coraz więcej z osób starszych odbiega od tego stereotypu. I tymi osobami, które stały się "zaniedbane" jako klienci i konsumenci, a które to osoby posiadają i możliwości finansowe i chęci, przede wszystkim mógłby zająć się rynek.
Coraz więcej osób wcześniej urodzonych w internecie
- warto do nich docierać tą drogą!
Czy wiesz, że osoba 60plus:- Polski emeryt średnio ma miesięcznie około 350 zł nadwyżki dochodów nad wydatkami. Wbrew powszechnej opinii. Statystycznie, wg badań GUS i innych firm. Jest wielu bardzo biednych ale i jest sporo osób z większymi nadwyżkami. Średnio to około 36 miliardów zł rocznie;
- Główne wydatki emeryta to średnio i w przybliżeniu: 25% - dom i media, 25% - wyżywienie i napoje, 10% - zdrowie. Reszta rozkłada się na inne kategorie;
- Coraz więcej osób inwestuje w swoje zdrowie, urodę, wypoczynek, naukę. Poszukuje towarów i usług powszechnego użytku, ale dostosowanych do nich (rozmiary, dostępność, wygoda). Do tego chętniej interesuje się towarami i usługami specjalnie kierowanymi do osób w starszym wieku;
- Mieszka często w za dużym i niedopasowanym do wieku mieszkaniu. Jej troską bywa myśl o samotności wobec braku opieki rodziny, której nie ma w pobliżu;
- Jest ufna jeśli ktoś zdobędzie jej zaufanie, lojalna i płaci zwykle regularnie w terminie, gdyż posiada niewielkie ale stałe dochody;
- Coraz częściej chce spełniać swoje marzenia, "poszaleć" na swój sposób, póki sił, zdrowia i środków wystarcza.
Czy jeśli zestawimy te fakty, możemy liczyć na to,
że BIZNES zauważy KLIENTA i KONSUMENTA 60 PLUS ?
Przepraszamy w tym miejscu te osoby, które poczuły się urażone, gdyż odbiegają od tego powyższego obrazu, którym nie starcza do pierwszego, które otrzymują 800 zł miesięcznie na rękę, które są chore i samotne. Ale nie wyręczmy w tym władzy i budżetu państwa. My jako portal proponujemy wsparcie poprzez firmy, by zaczęły oferować swoje towary i usługi osobom starszym, zarabiając przy tym ale i dając zaoszczędzić osobom 60plus lub ułatwiając im życie. To trochę potrwa ale z czasem skorzystają na tym wszyscy.
Chcesz dowiedzieć się więcej o demografii i potrzebach rynkowych osób 60plus, jako klientów i konsumentów?
Jeśli TAK, zajrzyj koniecznie do artykułu na portalu www.60plus.pl:
Powstaje coraz więcej inicjatyw na rzecz seniorów czy osób 60plus. Większość to akcje samorządowe lub centralne, często organizowane przez stowarzyszenia czy fundacje, finansowane ze środków publicznych czy programów unijnych. I bardzo dobrze. Ale ... powstają także inicjatywy biznesowe na rzecz osób starszych, w tym B2B, bo biznes pomaga biznesowi. I nie ma w tym nic złego. Oprócz państwowego czy lokalnego wspierania osób starszych (a pieniędzy na to zawsze będzie za mało), szansą na zwiększenie tego wsparcia jest po prostu rynek - firmy nie mogą nie zauważyć, że osoby 60plus to coraz cenniejsi klienci i konsumenci!
Portal www.60plus.pl to platforma korzyści po 60-tce - gdzie firmy mogą prezentować swoje oferty kierowane do osób 60plus (artykuły, ogłoszenia w Wyszukiwarce lub reklamy modułowe), a osoby 60plus mogą znajdować na niej ciekawe dla siebie oferty. Najlepiej takie które są tańsze, promocyjne lub dostosowane do nich.
Znasz firmę, którą to może zainteresować? Przekaż jej ten artykuł!
Dariusz Ludwiczak