Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Zobacz politykę prywatności
Ciekawe oferty i ułatwienia
PLUSY PO SZEŚĆDZIESIĄTCE
AAA

Reklama / Ogłoszenie
Jakie witaminy włączyć do diety seniorów?
AS, 2022-06-01
U osób starszych często występują utrata apetytu i zaburzenia trawienia. Jeśli do tego dołączymy monotonny, źle skomponowany jadłospis, może dojść do poważnego niedoboru witamin i składników mineralnych. Jakie suplementy powinniśmy włączyć wówczas do diety?

Dlaczego suplementy u seniorów to konieczność?

Teoretycznie, prawidłowo dobrana dieta, zawierająca wszystkie potrzebne do życia składniki w odpowiednich proporcjach, może wystarczyć dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jednak osoby starsze rzadko stosują się do piramidy żywieniowej, co jest efektem wyrobionych przez lata (często złych) nawyków. Dochodzą do tego występujące u seniorów problemy z trawieniem, które powodują rezygnowanie przez nich z posiłków, a także brak apetytu, wynikający m.in. z chorób, jakich doświadczają osoby starsze. Znacznie zwiększa to ryzyko powstawania u nich niedoborów witamin i składników mineralnych.

W przypadku braku możliwości zaspokojenia dziennego zapotrzebowania na składniki odżywcze wyłącznie poprzez produkty spożywcze, pomocne będą suplementy diety, które – odpowiednio dobrane – pozwolą na uniknięcie komplikacji zdrowotnych, spowodowanych niedoborem witamin i mikroelementów.


Co powinny zawierać suplementy dla seniorów?

Dobór suplementacji powinien być dostosowany do konkretnych potrzeb osób powyżej 60. roku życia. Zależy to oczywiście od tego, jakie niedobory u nich występują, jednak warto zwrócić uwagę na kilka składników, których w organizmie seniorów z dużą dozą prawdopodobieństwa może brakować.

  • Witamina C – to najbardziej znana witamina, wzmacniająca odporność i przyspieszająca gojenie się ran czy produkcję kolagenu. Choć teoretycznie występuje w wystarczających ilościach w pożywieniu, to jednak u seniorów obserwuje się jej niedobór. Dlatego warto włączyć również tę witaminę do codziennej suplementacji, ale jednocześnie pilnować, by maksymalna dawka dobowa nie przekraczała 1000 mg.
  • Witamina D – przyswajalność tej witaminy, która wchłaniana jest przez skórę, zmniejsza się wraz z wiekiem. A przecież w naszym klimacie również u młodych osób często występuje jej niedobór. Stąd jest niemal pewne, że i osoby po 60. roku życia powinny sięgnąć po preparaty z witaminą D. Wspiera ona pracę układu odpornościowego, pomaga również wzmocnić kości.
  • Kwas foliowy – zalecany jest w suplementacji zwłaszcza u kobiet w ciąży, ale i u seniorów pełni ważną rolę. Jego niedobór może odpowiadać za powstawanie dysfunkcji umysłowych, skutkować chorobami serca i naczyń krwionośnych, a także chorobami układu nerwowego, chorobami nerek czy nowotworami. Dziennie nie powinno się przekraczać dawki 200–400 μg folianów.

Seniorzy potrzebują nie tylko witamin. Sklep z suplementami diety proponuje również preparaty z zawartością magnezu, potasu, cynku, żelaza czy wapnia. Korzystne będą także preparaty, które np. poprawiają pamięć, wpływają na krążenie i pracę serca lub działają korzystnie na wzrok.

Pamiętajmy jednak, że niektóre suplementy mogą wchodzić w interakcje z lekami, np. hamując lub potęgując ich działanie, dlatego skonsultujmy ich stosowanie z lekarzem.


SZLACHETNE ZDROWIE
O nas
Kontakt
Zgłoś ofertę
Regulamin portalu
Regulamin ofert i informacji
Regulamin reklam
Pytania i odpowiedzi
Cennik
60plus - demografia i rynek
© Copyright 60plus.pl