Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Zobacz politykę prywatności
Tutaj znajdziesz korzyści i ułatwienia
PLUSY PO SZEŚĆDZIESIĄTCE
AAA

Reklama / Ogłoszenie
Jak ustrzec się przed grypą i przeziębieniem?
Red, JK, 2018-10-27
Sezon na przeziębienie i grypę znów nadchodzi. Niestety, osoby starsze i ich opiekunowie to dwie z najbardziej prawdopodobnych grup osób, które mogą szybko zachorować. Nasz układ układ odpornościowy nie jest już tak skuteczny i trzeba czasem pomóc mu w odpowiednim działaniu. Mimo to jest jeszcze wiele rzeczy, które możemy zrobić, aby zmniejszyć szanse na to, że zachorujemy i/lub zmniejszymy długość lub ciężkość choroby. Zasadniczo celem jest wzmocnienie układu odpornościowego i zmniejszenie ekspozycji na zarazki.

Dzielimy się 10 poradami na temat unikania grypy, a jeśli już zachorujemy, mamy 5 wskazówek, które zapobiegają poważnym powikłaniom grypy i złagodzą objawy.

Jak unikać grypy i poważnych przeziębień:

1. Zdobądź szczepionkę przeciw grypie

Przyjęcie szczepionki przeciw grypie zmniejsza ryzyko zachorowania. Zmniejsza również ciężkość choroby i chroni przed powikłaniami, co jest bardzo ważne, szczególnie dla seniorów.  Najlepszym momentem na uzyskanie szczepionki przeciw grypie jest okres od października do listopada, ale nadal warto ją zdobyć, nawet jeśli jest ona później w sezonie grypowym.

2. Dokładnie i często myj lub dezynfekuj ręce

Częste mycie rąk zwykłym mydłem to skuteczny sposób na pozbycie się zarazków grypy. Zwykłe mydło jest wystarczające, ponieważ pocieranie rąk przez co najmniej 20 sekund eliminuje zarazki. Jeśli nie możemy wystarczająco często dostać się do mydła i wody, używajmy środka dezynfekującego do rąk, aby zabić zarazki. To może być dobra opcja dla starszych osób, które nie mogą łatwo wstać, aby umyć ręce.

3. Ćwicz regularnie

Umiarkowane ćwiczenia zwiększają odporność i mogą zmniejszyć ryzyko przeziębienia o jedną trzecią. Każda ilość regularnych ćwiczeń będzie nadal korzystna dla organizmu i układu odpornościowego.

4. Unikaj dotykania oczu, nosa i ust

Często dotykamy twarzy bez myślenia, co jest częstym sposobem na przenikanie przeziębienia i grypy do ciała. Aby zmniejszyć ryzyko zachorowania, zminimalizujmy dotykanie twarzy.

5. Oczyść środowisko, aby wyeliminować zarazki

Staraj się, aby środowisko było jak najbardziej wolne od zarazków. Oznacza to stosowanie środka dezynfekującego podczas czyszczenia, zwłaszcza w łazience i kuchni. Podczas czyszczenia zwróć szczególną uwagę na gorące miejsca bakterii, takie jak klamki, włączniki światła oraz blaty kuchenne i łazienkowe.

Upewnijmy się, że dezynfekujemy gąbki do czyszczenia i szmaty (ogromną pożywkę dla zarazków), często je zmieniając, podgrzewając w mikrofalówce przez 1 minutę lub wrzucając do zmywarki.

6. Często czyść swoje urządzenia mobilne

Wiele osób zapomina o tym, jak brudne i zarodkowe jest ich urządzenie mobilne (klawiatura komputera, telefon komórkowy). Czyść je regularnie za pomocą chusteczek higienicznych lub alkoholu - uważając, by nie zamoczyć elektroniki.

7. Trzymaj się z dala od ludzi, którzy są chorzy

To może wydawać się oczywiste, ale warto to powtórzyć: zachowajcie dystans wobec ludzi chorych. Jeśli chcesz przebywać w pobliżu chorego, ogranicz swój kontakt i unikaj niepotrzebnego dotykania, np. ściskania rąk lub przytulania.

8. Unikaj tłumów i niepotrzebnych podróży

Staraj się unikać przebywania w dużych grupach ludzi, szczególnie w słabo wentylowanych pomieszczeniach. To drastycznie zwiększa szansę na przeziębienie lub grypę.



9. Pij dużo płynów

Picie dużej ilości płynów, w szczególności czystej wody lub gorącej herbaty, pomaga w utrzymaniu wilgotności w kanałach nosowych i złapaniu zarazków, zanim dotrą one do organizmu.

10. Zażywaj witaminę C i białko poprzez pożywne jedzenie

Niektóre badania wykazały, że trochę dodatkowej witaminy C (ale nie za dużo) może zmniejszyć ryzyko zachorowania. Więcej o witaminie C możecie państwo przeczytać tutaj.


Pomimo dołożenia wszelkich starań, nadal możemy zachorować na grypę. Oto kilka wskazówek, które pomogą chronić przed powikłaniami i sprawią, że objawy staną się bardziej znośne.

Jak zmniejszać objawy zachorowań:

1. Odwiedź jak najszybciej lekarza

Przyjmowanie leków antywirusowych tak szybko, jak to możliwe, może spowodować złagodzenie grypy i zapobiec poważnym powikłaniom. Jest to szczególnie ważne w przypadku osób starszych. Może to oznaczać różnicę między obecnością grypy lub hospitalizacją a ciężkim zapaleniem płuc. Leki przeciwwirusowe grypy zazwyczaj działają najlepiej, jeśli zaczynają się w ciągu 2 dni od zachorowania, ale rozpoczęcie ich później może być nadal pomocne - szczególnie dla seniorów, ponieważ istnieje wysokie ryzyko powikłań.

2. Użyjmy nawilżacza

Wilgotne powietrze pomaga uśmierzyć ból gardła i kaszleć.


3. Pijmy rosół

Ten domowy środek naprawdę działa. Para otwiera kanały nosowe, bulion łagodzi gardło, a zupa faktycznie pomaga zwalczającym infekcję krwinkom białym wykonywać lepszą pracę.

4. Pij dodatkowe płyny

Dodatkowe płyny pomagają rozrzedzić śluz i ułatwiają wydostanie się z systemu.

5. Odpoczywajmy i śpijmy pod kątem 45 stopni

Leżenie powoduje, że śluz gromadzi się w jamie zatoki, co jest nieprzyjemne i może prowadzić do dalszej infekcji. Siedzenie pod kątem pomaga temu zapobiec, a także zmniejsza stan zapalny.


Jesień nadchodzi i należy uzbroić się przed sezonem zachorowań. Teraz jednak posiadamy wszelką wiedzą, aby ustrzec się przed zachorowaniem. Przygotujmy się i nie dajmy się grypie! :)

Życzymy dużo zdrowia!


SZLACHETNE ZDROWIE
O nas
Kontakt
Zgłoś ofertę
Regulamin portalu
Regulamin ofert i informacji
Regulamin reklam
Pytania i odpowiedzi
Komunikaty
60plus - demografia i rynek
© Copyright 60plus.pl