Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Zobacz politykę prywatności
Ciekawe oferty i ułatwienia
PLUSY PO SZEŚĆDZIESIĄTCE
AAA

Reklama / Ogłoszenie
Debata KIGS o seniorach w internecie - tu ją można zobaczyć!
AP. KIGS, 2020-11-26
Najnowsza ze Srebrnych Debat Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej odkrywa prawdę o seniorach w Internecie. Według danych Eurostatu za rok 2019, tylko 53% polskich seniorów miało dostęp do Internetu. Ten niechlubny wynik plasuje Polskę wśród sześciu państw europejskich od końca, pod względem korzystania z Internetu przez osoby starsze. 


W październiku 2020r. Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej w partnerstwie z Fundacją Polskiego Funduszu Rozwoju oraz Centralnym Domem Technologii zorganizował debatę pt. „ABC technologii, czyli jak sprytnie być online”. Dyskusja pokazała, gdzie leży problem a gdzie szansa w budowaniu nowej komunikacji z osobami starszymi, które izolacja społeczna dotyka najbardziej.

Nowa, pandemiczna rzeczywistość wymusiła na całym społeczeństwie całkowitą zmianę trybu życia.
Korzystanie z Internetu, które wcześniej było jedynie rozszerzeniem możliwości pracy, nauki, rozrywki, czy załatwiania codziennych spraw stało się teraz koniecznością. O ile młodsze pokolenia są w stanie do tej zmiany się zaadaptować, o tyle seniorzy mówią, że świat zatrzasnął im do siebie drzwi. Taki stan rzeczy był dla wielu firm motorem do błyskawicznego działania i wdrażania rozwiązań, które będą dostępne dla wszystkich pokoleń a nie tylko dla młodych.

Siłą rzeczy teraz musimy przestawiać się na takie narzędzia kontaktu jak telefon, komputer, Internet, infolinia i inne zdalne formy. Pandemia wymusiła na nas nową formułę relacji ze światem. Musimy się z nią oswajać, aby zmniejszać poczucie osamotnienia, aby być obecnym w społeczeństwie i pozostawać w relacjach z bliskimi, urzędami, bankiem i informacjami. Dzisiejsza debata, jej forma, jest przykładem dokładnie na to, że jesteśmy razem. Inaczej, ale jesteśmy razem. I to jest najważniejsze.” – mówiła Marzena Rudnicka, Prezes Zarządu, Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej, która moderowała spotkanie.

Aby seniorzy mogli być obecni w tej nowej cyfrowej rzeczywistości muszą być spełnione trzy warunki:
  • dostęp do Internetu,
  • urządzania
  • wiedza, jak z tego korzystać.
O ile z Internetem i przykładowym smartfonem może nie być większego problemu, to poważnym wyzwaniem jest wiedza, jak się tym onlinie poruszać.

Chcesz zobaczyć całą debatę? Zapraszamy!

„Na początku pandemii wystartowaliśmy z pomocową platformą internetową abcsenior.com. Udostępnialiśmy seniorom spacery wirtualne po muzeach albo udział w ciekawych wydarzeniach. Tymczasem część seniorów nie wiedziała, jak zrobić pierwszy krok. Oni bardzo chcieli ten wirtualny spacer przejść, ale nie wiedzieli jak to zrobić. Bardzo chcieli wziąć udział w jakimś wydarzeniu online, ale nie wiedzieli jak skorzystać ze swojego maila, którego mają od pięciu lat, ale go nie otwierali od tych pięciu lat. Seniorzy zgłaszali nam potrzeby, abyśmy ich nauczyli tego, jak w tym nowym świecie się odnaleźć, tzn. jak na swoim smartfonie połączyć się z wnukami, jak na swoim komputerze otworzyć ten swój bank i zrobić jakiś przelew, jak na swoim komputerze zrobić zakupy.” – tłumaczyła Katarzyna Bieniek, koordynatorka Akademii ABC Senior, działającej na platformie abcsenior.com.

Pomoc osobom starszym nie sprowadza się nie tylko do kursów. Ważnym narzędziem kontaktu z nimi są infolinie. Firma Orange zastosowała w ramach swojej infolinii innowacyjne rozwiązanie, jakim jest asystent głosowy Max, który coraz bardziej wkrada się w łaski seniorów, otrzymując w tej grupie użytkowników o 5-10% lepsze oceny satysfakcji niż wśród pozostałych klientów.
Internet dla wielu z nas, szczególnie osób starszych, stał się swego rodzaju oknem na świat. W trudnym czasie izolacji umożliwia kontakt z bliskimi, daje dostęp do edukacji, bankowości, uzyskania pomocy w codziennych sprawach czy mnóstwa form rozrywki. Stał się czymś więcej niż tylko kolejnym medium, ponieważ za jego pośrednictwem przekazujemy swoje emocje, przenosimy do sieci całe swoje życie.

Osoby starsze poszukują kontaktu wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Czasem biernie obserwują komunikatory i media społecznościowe, budując namiastkę poczucia obecności wśród ludzi, ale coraz częściej aktywnie korzystają z nowych ścieżek kontaktu.

Z debaty wybrzmiał apel do otoczenia osób starszych, do ich rodzin i sąsiadów, aby podali pomocną dłoń i zaprosili seniorów do tej nowej, kolorowej rzeczywistości, na którą chcąc nie chcąc wszyscy jesteśmy w tych czasach skazani. W sieci też jest drugi człowiek i może na ekranie nie tak bliski, jak byśmy tego chcieli, ale jest to jednak kontakt, którego tak bardzo, szczególnie teraz, potrzebujemy.

Pełen zapis wideo z debaty dostępny jest także pod linkiem:
https://abcsenior.com/abc-technologii-czyli-jak-sprytnie-byc-online/


Skrót informacji z KIGS. Dziękujemy.


UŻYTECZNE PORADY
O nas
Kontakt
Zgłoś ofertę
Regulamin portalu
Regulamin ofert i informacji
Regulamin reklam
Pytania i odpowiedzi
Cennik
60plus - demografia i rynek
© Copyright 60plus.pl