Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Zobacz politykę prywatności
Ciekawe oferty i ułatwienia
PLUSY PO SZEŚĆDZIESIĄTCE
AAA

Reklama / Ogłoszenie
Czy wiesz, jakie marki spożywcze najczęściej kupujemy i kto jest ich właścicielem?
AP, 2021-05-03
W czasach pandemii, gdy polska gospodarka ma się nie najlepiej, coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na produkty, które kupuje i stara się wybierać te wytwarzane przez polskie firmy. iKalkulator.pl postanowił przyjrzeć się przykładowemu koszykowi zakupów i sprawdzić, które marki są w polskich rękach.










Zgodnie z opracowaniem Fundacji im. Heinricha Bölla, za połowę obrotów w światowej produkcji żywności odpowiada jedynie 50 międzynarodowych koncernów. Wynika z tego, że znaczna część produktów spożywczych, z którymi stykamy się na co dzień, należy do tej wąskiej grupy światowych gigantów. Na szczęście, jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, polscy konsumenci coraz częściej patrzą na to, skąd pochodzi dany produkt.

Podczas codziennych zakupów sprawdzają przede wszystkim jakość produktu, a następnie jego cenę. Miejsce jego pochodzenia weryfikuje już przeszło co czwarty Polak (blisko 26 proc.). Pochodzenie wyrobu jest elementem, który istotnie wpływa na decyzje Polaków przy zakupach. Rodzime produkty w wielu przypadkach łączą w sobie najważniejsze czynniki dla konsumentów – jakość, niską cenę i polskie pochodzenie.

Patriotyzm konsumenckich w ostatnich latach wyraźnie się nasilił. Tylko czy Polacy faktycznie orientują się, które firmy są w polskich rękach? Aby ułatwić zadanie iKalkulator.pl postanowił sprawdzić wybrane kategorie produktów i ich pochodzenie, weryfikując je na podstawie struktury własności firmy.


Nabiał

W przypadku tej kategorii skupiliśmy się na dwóch typach produktów, których używa się praktycznie w każdym polskim domu. Mowa o mleku i produktach do smarowania, jak masło czy margaryna. Okazuje się, że w przypadku mlek możemy wybierać tak naprawdę głównie z polskich produktów. Jest to kategoria, w której królują krajowi giganci, jak Mlekovita (największa grupa mleczarska w Europie Środkowo-Wschodniej), Mlekpol czy OSM Łowicz.


Mleka świeże przykładowe produkty:

Mlekpol – Mleko Łaciate
OSM Koło – Mleko Świeże
OSM Łask – Łask Mleko
OSM Końskie – Mleko Koneckie
OSM Garwolin – Mleko Garwolin
OSM Łowicz – Mleko Łowickie
OSM Piątnica – Mleko wiejskie Piątnica
SM Mlekovita – Mleko Polskie
WM Wartmilk – Mleko Mu
SMU Strzałkowo – Mleko Strzałkowo
Zakład Usług Handlowych Robico – Mleko świeże Robico
Spółdzielnia Mleczarska Bieluch – Mleko Bieluch    
Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska Radomsko – Mleko Hej

Jak wynika z opracowania iKalkulator.pl, w przypadku produktów do smarowania do głosu dochodzą także silne marki z zagranicznym kapitałem. Jeśli chodzi o masła najbardziej znane produkty, które też najczęściej wybierają Polacy, to wyroby rodzimych firm, jak: Masło Polskie, Łaciate, Łowickie czy Osełka Górska. Jednak na półkach sklepowych do wyboru mamy również cenione przez konsumentów Finuu czy Lurpak.


Masło przykładowe produkty:

Masło Polskie – Mlekovita
Masło Extra Łaciate – Mlekpol
Hej masło śmietankowe – Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska Radomsko
Masło ekstra łowickie – OSM Łowicz
Masło Extra – Polmlek
Michowianka masło extra – SM Michowianka
OSM Garwolin masło extra – OSM Garwolin
Sobik Osełka Górska Ekstra – Sobik Sp. z o.o. sp.k.
Spółdzielnia Mleczarska Bieluch – Masło Extra Bieluch
Kerrygold Tradycyjne irlandzkie masło naturalne – Kerrygold (Irlandia)
Finuu – Zakłady Tłuszczowe Kruszwica (należą do Grupy Bunge) Finlandii
Masło solone Lurpak – Arla Foods SA (szwedzko-duńska spółdzielnia)

Kategoria margaryn niesie na pewno niemałe zaskoczenie, ponieważ wiele znanych marek jest w posiadaniu spółek z zagranicznym kapitałem. Wśród nich są często wybierana przez konsumentów Delma czy Rama, a także Optima DHA, Smakowita oraz Masmix. W przypadku najbardziej znanych – Delmy, Ramy czy Kasi jest to grupa KKR & CO z USA, natomiast Smakowita czy Masmix produkowane są przez Zakłady Tłuszczowe Kruszwica, które są częścią finlandzkiej Grupy Bunge.

Margaryna – przykładowe marki
Delma – KKR & CO (USA)
Rama – KKR & CO (USA)
Flora – KKR & CO (USA)
Kasia – KKR & CO (USA)
Palma Margaryna – Bielmar
Margaryna roślinna – Bielmar
Margaryna Śniadaniowa – Bielmar
Landkrone Margaryna Omega-3 BIO – Landkrone (Austria)
MR Słynne Margaryna – Zakłady Tłuszczowe Kruszwica
Optima DHA Margaryna – Bunge Polska Sp. z o.o. jest częścią Grupy Bunge  (Finlandia)
Smakowita – Zakłady Tłuszczowe Kruszwica jest częścią Grupy Bunge  (Finlandia)
Masmix – Zakłady Tłuszczowe Kruszwica jest częścią Grupy Bunge  (Finlandia)
Benecol – RAISIO sp. z o.o. (Finlandia)


Mięsa

Nie dzieliliśmy tej kategorii na podgrupy ze względu na wielość podmiotów, a także rodzajów produktów. Skupiliśmy się na najbardziej znanych markach, najczęściej spotykanych w sklepach.
Wśród przedstawionych podmiotów na pewno wyróżnia się Animex Food – największa na polskim rynku firma mięsna. Przedsiębiorstwo przoduje w eksporcie mięsa na rynki zagraniczne i jest  niekwestionowanym liderem w swojej branży. Animex Foods jednak nie jest w polskich rękach. Należy do amerykańskiej Smithfield Foods, która jest częścią globalnej firmy WH Group (Chiny).
Do firmy należą takie marki jak Krakus, Morliny czy Berlinki. Podobna sytuacja jest z cenionymi przez konsumentów markami Sokołów i Gzella, które należą do duńskiej grupy Danish Crown.

Kategoria mięsa przykładowe marki:

Krakus, Morliny, Berlinki, Yano, Mazury → Animex Foods należy do Smithfield Foods, która jest częścią globalnej firmy WH Group (Chiny)
JBB Bałdyga (Polska)
PPHU MARKAM (Polska)
Indykpol – Indykpol SA (Polska)
Olewnik – Grupa Olewnik (Polska)
Tarczyński – Tarczyński SA (Polska)
Zakłady Mięsne Henryk Kania – Cedrob (Polska)
„Euro-SAK” – EURO SAK Zakład Mięsny (Polska)
Z.M. Mądry – Zakład Masarski S.C. S.Mądry, D.Jeruzalska, A.Mądry (Polska)
Sokołów – Grupa Danish Crown (Dania)
Gzella – właściciel marka Sokołów, Grupa Danish Crown (Dania)
Drosed – Grupa LDC (Francja)
Balcerzak – Heristo ag (Niemcy)
Drobimex – PHW-Gruppe (Niemcy)
Profi – AMC Capital IV i M&M Holding S.a.r.l. (Luksemburg)


Słodycze

Wartość tylko rynku słodyczy czekoladowych w Polsce wynosi 7,64 mld zł (dane za okres listopad 2019 – październik 2020 r.). Jak widać, łakocie to istotna gałąź rynku, której łączne obroty wynoszą nawet kilkanaście miliardów złotych rocznie. Jak wygląda ten sektor, jeśli chodzi o pochodzenie kapitału? Do kogo należą najbardziej znane w Polsce marki?
Jak wynika z opracowania iKalkulator.pl, w przypadku kategorii słodycze większość marek, które uwielbiają Polacy, należy do zagranicznych koncernów, m.in. światowych gigantów jak Mondelez International czy Mars Incorporated. I nie chodzi tu tylko o marki i produkty, których pochodzenia są świadomi konsumenci, typu: czekoladki Kinder, batony Mars czy Snickers albo Rafaello. Tylko o swojskie Ptasie Mleczko, batonik Pawełek, Prince Polo czy Delicje Szampańskie, które tak naprawdę nie są już w posiadaniu rodzimych firm. Zostały wykupione przez zagraniczne podmioty.
Do najbardziej znanych marek z większościowym polskim kapitałem należą m.in.: Goplana, Solidarność czy Jutrzenka. Jak wygląda więc podział marek w tym segmencie?


Przykładowe marki w kategorii słodycze:

    • Goplana, Solidarność, Jutrzenka, Grześki, Familijne, Jeżyki, Akuku!, Mella galaretki, śliwka Nałęczowska, cukierki Toffino, Czekoladki z Klasą – Colian sp. z o.o. (Polska)
    • Wawel, Tiki Taki, Malaga, Kasztanki – największy udziałowiec Hosta International AG (Szwajcaria)
    • Alpen Gold, Milka, Prince Polo, BelVita, Delicje Szampańskie, Petitki Lubelskie, Halls, Łakotki, San, 3Bit – Mondelez International (USA)
    • E.Wedel, Ptasie Mleczko, Wafle torcikowe, Wedlove, Amerykanki, Wafel WW, Pawełek, Baton Bajeczny, Pierrot, Torcik Wedlowski, Baryłki, Praliny Serce, Pasjonata, Mieszanka Wedlowska, Chałwa Królewska, Krówka mleczna, sezamki AHA, Czekotubka –  Lotte Wedel Sp. z o.o.→ Lotte Group (Japonia)
    • Kinder niespodzianka, Kinder Joy, Kinder Schoko-Bons, Kinder Bueno, Kinder Delice, Kinder Mleczna Kanapka, Duplo, Maxi King, Raffaello, Nutella, Ferrero Rocher, Mon Chéri, Tic Tac – Ferrero (Włochy)
    • Merci, Toffifee, Knoppers, Mamba, nimm2, Werther’s Original, ICE fresh – Storck (Niemcy)
    • Lindt, Lindor, Excellence – Chocoladefabriken Lindt & Sprüngli AG (Szwajcaria)
    • Ritter Sport – Alfred Ritter GmbH & Co. KG (Niemcy)
    • After Eight, baton Lion, Nesquik, KitKat, Princessa, Aero, Smarties – Nestle (Szwajcaria)
    • Mars, Snickers, Twix, Bounty,Milky Way, M&M’s – Mars Incorporated (USA)
    • Amoretta, Likwory Mieszko, Cherrissimo, Magnifique, Michaszki, Marcepanki, Trufle, wafelek  Marco Polo Impuls, Kule Armatnie, Zozole – Mieszko SA -> Bisantio Investments (Litwa)
    • Frutti di mare, Cherry passion, Love&cherry, cukierki: Jamajka, Trufla, Toffees, Summer fresh, Creamy candy, galaretki w czekoladzie: Frutini i Chocolate jellies – Vobro (Polska)
    • czekoladki: Cherry Sweet, Nuts Gold, Purple Magic, Magic Moments,Simply Pralines,Cherry Dream, Choco Flower – FPH Magnat Sp.j. (Polska)
    • Schogetten, Fritt, Mauxion – Ludwig Schokolade → koncern Krüger Group  (Niemcy)


W jakim celu publikujemy w/w informacje? (Red) Tylko i wyłącznie po to by wiedzieć więcej!
Bo przy wyborze i sięganiu po dany produkt, warto brać pod uwagę walory zdrowotne lub przeciwwskazania do spożywania. Co jeszcze? Smak, przyzwyczajenie ale i poznawanie nowości. A jeszcze? Jakość.  A do tego niektórzy biorą pod uwagę także kraj pochodzenia produktu. Ale to już każdego indywidualny wybór! :)


Informacja prasowa za ikalkulator
UŻYTECZNE PORADY
O nas
Kontakt
Zgłoś ofertę
Regulamin portalu
Regulamin ofert i informacji
Regulamin reklam
Pytania i odpowiedzi
Cennik
60plus - demografia i rynek
© Copyright 60plus.pl