Co może zrobić starszy właściciel firmy, gdy nie bardzo wie komu ją przekazać, a rodzina się nie pali do tego by ją przejąć?
Tylko nieznaczna część czytających ten artykuł to osoby prowadzące własne firmy. Ale ... wielu z nas ma wśród rodziny, znajomych czy sąsiadów takich dojrzałych wiekowo założycieli firm, którzy je prowadzą, lecz zastanawiają się co dalej, gdy dzieci czy wnuki nie palą się do jej przejęcia. Warto pokazać im ten artykuł - może znajdą tu ciekawe dla siebie rozwiązanie, by zapewnić swojej firmie dalsze działanie w kolejnych latach, z korzyścią dla siebie i swojej rodziny? Za praktyczne wskazówki dziękujemy Kancelarii Prawnej PragmatIQ. Redakcja
Czy troska o przyszłość budowanej latami firmy jest powszechna?
Jak pokazało badanie zrealizowane wśród właścicieli firm (i ich potencjalnych następców) w ramach projektu „Strategie sukcesyjne polskich przedsiębiorstw rodzinnych”, zdecydowana większość przedsiębiorstw nie ma żadnych planów sukcesyjnych (zadeklarowało tak 71% właścicieli firm). Tylko 4,4% przedsiębiorców wskazało, że w ich firmach istnieje formalny plan sukcesji. A 8% właścicieli uznało, że na określenie formalnych ram sukcesji przyjdzie „odpowiedni czas”.
Dlaczego przedsiębiorcy, codziennie walczący o sukces swojej firmy, zaniedbują tak ważną rzecz, jak stworzenie podstaw do jej trwania i rozwoju również bez ich udziału?
Głównym problemem przedsiębiorców może być brak pogłębionej refleksji nad tym,
jak rozwiązać podstawowe dylematy:
- Czy przekazać firmę potencjalnym spadkobiercom? Jeśli tak, to którym – gdy jest ich więcej niż jeden – oraz w jakiej formie i kiedy?
- Czy pozostawić następcom tylko własność firmy, czy też przekazać im operacyjne zarządzanie nią i wprowadzić w jej wszelkie tajemnice?
- I co zrobić, gdy okaże się, że potencjalni spadkobiercy mają zupełnie inne plany na życie albo z innych powodów nie są gotowi czy też skłonni zaangażować się w to właśnie przedsięwzięcie?
- Jaki model wówczas wybrać i jak skutecznie zabezpieczyć interesy zarówno rodziny, jak i firmy?
- A może zdecydować się na najprostsze rozwiązanie: firmę po prostu sprzedać, samemu zająć się tym, co się przez lata odsuwało w bliżej nieokreśloną przyszłość?
Każdy właściciel firmy musi stworzyć własną koncepcję zmiany warty.
Bo to on najlepiej zna firmę i swoich potencjalnych następców. Aby jednak podjąć tę decyzję świadomie – znając jej wszystkie konsekwencje zarówno dla firmy, jej pracowników, jak i swoich bliskich, a także wszystkich osób oraz podmiotów, których dotyczy – każdy właściciel firmy planujący sukcesję musi sobie odpowiedzieć na wiele pytań.
W uzyskaniu odpowiedzi na nie ma pomóc książka-poradnik „Zmiana warty” napisana w formie dialogu między przedsiębiorcą i jego doradcą, której wynikiem powinna być klarowna wizja firmowej sukcesji.
Możesz obejrzeć krótki filmik omawiający ten Poradnik:
Zdajemy sobie sprawę, że dla wielu z Państwa moment przejęcia sterów w Waszej firmie to jeszcze moment odległy. Ale być może to właśnie odpowiedni czas, by bez jakiejkolwiek presji wybrać i przeanalizować własny, optymalny wariant sukcesji?
Z wiedzy i doświadczenia prawników i doradców podatkowych z kancelarii prawnej
PragmatIQ, wynika, że przypadku sukcesji w firmach prywatnych możliwe są
trzy scenariusze zdarzeń (i ich kompilacje), które zostały szczegółowo opracowane w książce:- Wszystko zostaje w rodzinie.
- Spółka rodzinna z zewnętrznym menedżerem.
- Wyjście z biznesu.
Książka została opracowana w oparciu o stan prawny obowiązujący w dniu 1 września 2018 r. i uwzględnia zapisy najnowszej ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej.
Uwaga:
Wpisując w zamówieniu kod promocyjny: 60plus , otrzymacie książkę w cenie 69 zł z darmową przesyłką!
Kancelaria Prawna PragmatIQ
Od Redakcji:
Powyższy artykuł ma charakter poradnikowy nie sprzedażowy.
Działamy na rzecz wspierania informacyjnego osób 60plus, w tym przypadku tych, którzy często w latach 90-tych czy nawet wcześniej tworzyli miejsca pracy dla siebie i innych, budując tym samym dobrobyt naszego kraju. Tworzyli firmy małe, średnie czy większe, borykając się z wieloma przeciwnościami losu, ucząc się "w boju" skutecznego działania na konkurencyjnym rynku. Teraz często te ich "ukochane dzieci" stają w obliczu konieczności podjęcia przez nich decyzji - co dalej? Może powyższe informacje lub te zawarte w Poradniku, pomogą im w jej podjęciu?
Redakcja