Gdy ktoś usiłuje nas oszukać, naciągnąć czy sprzedać coś czego nie chcemy lub już sprzedał a my czujemy się oszukani - możemy skorzystać z system ochrony konsumentów! Nie wszyscy wiedzą, gdzie udać się po pomoc. Poniżej prezentujemy strukturę ośrodków i instytucji, które oferują bezpłatne wsparcie w zakresie reklamacji, relacji konsumentów z przedsiębiorcami oraz procedur sądowych. A w tym informacje o najnowszym projekcie Dlakonsumenta.pl!
Nowy projekt dlakonsumenta.pl prowadzony przez Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej we współpracy ze Stowarzyszeniem Aquila. W projekcie kładzie się nacisk na szeroko rozumianą edukację oraz popularyzację prawa konsumenckiego, a także - w razie konieczności - wsparcie instytucji i podmiotów zajmujących się ochroną konsumentów. W ramach projektu aktualnie działa 10 regionalnych ośrodków, w których konsumenci mogą uzyskać poradę i wsparcie.
Poniżej prezentujemy wykaz ośrodków i instytucji, które oferują bezpłatne wsparcie w zakresie reklamacji, relacji konsumentów z przedsiębiorcami oraz procedur sądowych.
Aby uzyskać pomoc Dlakonsumenta.pl:• Wejdź na stronę
dlakonsumenta.pl i znajdź swój najbliższy ośrodek konsumencki
• Godziny otwarcia zweryfikuj na stronie
• Zadzwoń na numer tel. 22 299 60 90 (opłata wg taryfy operatora)
Tu również możesz uzyskać pomoc:
Infolinia Konsumencka:• w sprawach prostych bez analizy dokumentów,
• nr tel.: 801 440 220 oraz 22 290 89 16,
• czynna od poniedziałku do piątku w godzinach: 8:00 – 18:00,
• opłata wg taryfy operatora
• prowadzona przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich i Fundację Konsumentów
Konsumenckie Centrum E-porad:• w sprawach prostych oraz wymagających analizy dokumentów,
• adres e-mail: porady@dlakonsumentow.pl
• prowadzone przez Stowarzyszenie dla Powiatu, Stowarzyszenie Aquila i Stowarzyszenie Euro-Concret
Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej:• w sprawach prostych oraz wymagających analizy dokumentów,
• wykaz Inspektoratów dostępny jest pod adresem
www.uokik.gov.pl/wiih Miejski (powiatowy) rzecznik konsumentów:• sprawy proste oraz wymagające analizy dokumentów,
• wystąpienia do przedsiębiorców oraz pisma procesowe,
• wykaz rzeczników dostępny jest na stronie internetowej
www.uokik.gov.pl/rzecznicy. Ponadto adres do rzecznika można uzyskać dzwoniąc na Infolinię Konsumencką
Regionalne Ośrodki Konsumenckie• uzupełnienie systemu ochrony konsumentów w Polsce
• nieodpłatne poradnictwo konsumenckie
• pisma dla konsumentów (w tym pisma procesowe i wnioski ADR)
• wsparcie dla rzeczników konsumentów i instytucji konsumenckich
• adres strony internetowej:
www.dlakonsumenta.pl• prowadzone przez Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej i Stowarzyszenie Aquila
Stowarzyszenie Aquila• pomoc konsumentom na etapie procesowym poprzez zapewnienie zastępstwa procesowego przez radcę prawnego lub adwokata
• adres strony internetowej:
www.prawo-konsumenckie.plRzecznik Praw Pasażerów przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego• polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich w sprawach lotniczych
• adres strony internetowej:
www.pasazerlotniczy.ulc.gov.plRzecznik Finansowy:• w sprawach z zakresu ubezpieczeń i finansów,
• nr tel. 22 333 73 26-27,
• adres strony internetowej:
www.rf.gov.pl Centrum Informacji Konsumenckiej przy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej:• w sprawach telekomunikacyjnych,
• nr tel. 22 330 40 00,
• adres strony internetowej:
www.cik.uke.gov.pl Punkt Informacyjny dla Odbiorców Energii i Paliw Gazowych:• w sprawach dotyczących energii i paliw,
• nr tel. 22 244 26 36,
• adres e-mail: drr@ure.gov.pl,
• adres strony internetowej:
www.ure.gov.pl.
Od Redakcji:
Zaglądaj do tego artykułu, który przez kolejne miesiące będzie zamieszczony w dziale "Bezpiecznie i zgodnie z prawem", gdy tylko Ty lub Twoi bliscy czy znajomi będą potrzebowali pomocy. Łatwiej wtedy znaleźć właściwe miejsce, w którym można uzyskać poradę lub wsparcie.