Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Zobacz politykę prywatności
Tutaj znajdziesz korzyści i ułatwienia
PLUSY PO SZEŚĆDZIESIĄTCE
AAA

Reklama / Ogłoszenie
Dieta dla starszej osoby
AP, 2018-08-20
Dieta dla seniora – co jeść, a czego się wystrzegać?
Zdrowie osób starszych zależy w dużej mierze od sposobu odżywiania. Wraz z wiekiem zmienia się zapotrzebowanie organizmu, stąd zachodzi konieczność zmodyfikowania codziennego jadłospisu. Dowiedz się, co senior może jeść, a czego powinien unikać.



Dzięki temu poznasz tajemnicę lepszego samopoczucia i dobrego zdrowia, zgodnie z którą, realizujemy zdrowe odżywianie w ośrodku MEDI-system HONORATA. Prezentowane szczegóły i rekomendacje jadłospisu dla seniora wynikają z naszego wieloletniego doświadczenia i zostały oparte o praktyczne uwagi naszych pacjentów.

Dlaczego dieta dla seniora jest inna niż dieta dorosłego człowieka?
W miarę upływu lat organizm pracuje na coraz wolniejszych obrotach. Zmniejsza się ilość wydzielanych soków trawiennych oraz śliny, w efekcie czego pojawiają się trudności z szybkim trawieniem pokarmu. Zwolnienie perystaltyki jelit oraz zmiana mikroflory jelita grubego odpowiada za gorsze przyswajanie składników odżywczych – elementów, których niedobory prowadzą do zaburzeń w funkcjonowaniu organizmu.
Niedostosowanie codziennego menu do zmian zachodzących w organizmie osoby starszej może doprowadzić do problemów ze strony układu pokarmowego oraz pogorszenia samopoczucia.

Czym powinna się charakteryzować dieta dla seniora?

Dieta dla seniora powinna być dostosowana do potrzeb organizmu. Istotne jest, aby jadłospis dla seniora był dopasowany do zapotrzebowania energetycznego. Ono zaś zmniejsza się wraz z wiekiem, co jest spowodowane ograniczoną aktywnością fizyczną oraz spowolnieniem podstawowej przemiany materii.
Dlatego zaleca się, by dieta seniora nie przekraczała:
• w przypadku kobiet – 1500-2100 kcal / na dzień,
• w przypadku mężczyzn – 1750 – 2450 kcal / na dzień.
Należy zadbać o to, by jadłospis dla seniora był lekkostrawny (z uwagi na pojawiające się kłopoty z trawieniem), ale jednocześnie aby dostarczał wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Niech obfituje w produkty pełnoziarniste, produkty mleczne, mięso, warzywa, owoce.

Ważne jest jednak nie tylko to, co jeść, ale i jak jeść. Trzeba pamiętać, że sygnał do mózgu dociera dopiero po około 20 minutach. Dlatego należy posiłki jeść powoli, dokładnie gryząc i przeżuwając.
Ilość porcji oraz kaloryczność poszczególnych posiłków
Chcąc uniknąć kłopotów zdrowotnych, seniorzy powinni w ciągu dnia spożywać odpowiednią ilość posiłków. Ograniczanie się do 2-3 porcji wymusza na organizmie konieczność intensywnej pracy, co z kolei najczęściej kończy się problemami gastrycznymi.

Dlatego też zaleca się, by jadłospis dla seniora składał się z 5 posiłków:
• śniadanie (350-500 kcal),
• II śniadanie (150-300 kcal),
• obiad (600-700 kcal),
• podwieczorek (200 kcal)
• kolacja (300-400 kcal).

Wskazane jest, by ostatni posiłek zjeść na 2-3 godziny przed snem. Dzięki temu organizm sprawnie przeprowadzi proces trawienia.
Chcąc zapewnić sobie zdrowie i dobre samopoczucie, należy pamiętać o regularnym spożywaniu posiłków. Warto ustalić sobie harmonogram, według którego konkretne posiłki będą dostarczane w jednakowych odstępach czasu – najlepiej co 3-4 godziny. W ten sposób można usprawnić proces trawienia oraz przyspieszyć przemianę materii.

Zadbaj o właściwy dobór składników
Jadłospis dla seniora powinien być odpowiednio zróżnicowany. Musi dostarczać wszystkich niezbędnych składników, które potrzebne są do prawidłowego funkcjonowania organizmu i lepszego samopoczucia.
• Węglowodany
Powinny stanowić 55-60% dziennej racji pokarmowej. Ważne jest, by spożywać przede wszystkim węglowodany złożone – takie, które powodują stopniowe uwalnianie cukru. Ich źródłem są m.in. produkty pełnoziarniste, rośliny strączkowe, ciemny ryż, ciemny makaron, otręby, muesli.
• Białka
Ich zawartość w diecie powinna mieścić się w granicach 12-15%. Białko stanowi budulec nowych tkanek oraz przyczynia się do ich odbudowy. Pełni także funkcje ochronne, uczestnicząc w budowie układu odpornościowego.
Chcąc dostarczyć wartościowego białka, zaleca się spożywać m.in. mięsa (np. wołowinę), rośliny strączkowe, ryby, niektóre warzywa (np. ziemniaki, groszek zielony), owoce suszone (np. morele, rodzynki, jabłka). Nabiał, który również jest źródłem protein, zawiera laktozę bardzo często nietolerowaną przez układ pokarmowy osób starszych.
• Tłuszcze
Powinny stanowić 25-30% zapotrzebowania energetycznego. Wskazane są przede wszystkim nienasycone kwasy tłuszczowe, eliminując tłuszcze nasycone. Chcąc uzupełnić zapotrzebowanie na wartościowe tłuszcze, warto spożywać m.in.: ryby, oleje roślinne, orzechy włoskie.

Produkty, których seniorzy powinni szczególnie unikać
Codzienny jadłospis dla seniora powinien wykluczać kilka grup produktów.
Seniorzy powinni zadbać o ograniczenie (a najlepiej wyeliminowanie) takich składników jak:
• alkohol,
• cukier,
• sól,
• tłuszcze nasycone.
Jest to istotne dla zachowania lepszego zdrowia i doskonałego samopoczucia.

Powyższe zasady ściśle przestrzegane są w ośrodku opiekuńczo-rehabilitacyjno-leczniczym MEDI-system HONORATA. Ośrodek zapewnia pacjentom pełne wyżywienie. Jadłospis jest dobierany z uwzględnieniem potrzeb zdrowotnych pacjenta, zaleceń lekarskich oraz z uwagą na nietolerancje pokarmowe. Odpowiednia dieta stanowi podstawę powrotu do zdrowia i sprawności osoby starszej.

Artykuł redakcji portalu wg. opracowań z MEDI System

SMACZNIE I ZDROWO
O nas
Kontakt
Zgłoś ofertę
Regulamin portalu
Regulamin ofert i informacji
Regulamin reklam
Pytania i odpowiedzi
Komunikaty
60plus - demografia i rynek
© Copyright 60plus.pl